Po 27 rokoch od prvého vrtu sa tunel Višňové dostáva do finále. Po výjazdovom rokovaní vlády vo Višňovom pri Žiline minister dopravy Jozef Ráž v stredu 29. októbra oznámil, že tunel bude pre verejnosť otvorený 22. decembra 2025. „Dvadsiaty druhý december je veľmi, veľmi pozitívny a optimistický scenár. Dnes máme za sebou funkčné skúšky severnej rúry, ktoré dopadli dobre. Nasledujú skúšky južnej rúry a potom komplexné testy. Ak všetko prebehne podľa plánu, prvých vodičov pustíme do tunela ešte pred Vianocami,“ uviedol. Zároveň pripustil, že termín sa môže posunúť o niekoľko týždňov, ak by skúšky odhalili nedostatky. Bezpečnosť je podľa Ráža absolútnou prioritou. „Potrebujeme, aby sme mali všetky potrebné pečiatky, najmä od hasičského zboru. Až potom môžeme pustiť prvé vozidlá,“ doplnil.
Stavba, ktorá sa písala desaťročia
Prieskumná štôlňa tunela Višňové sa začala raziť už v roku 1998 a prerazili ju v septembri 2002. Samotná výstavba tunela sa rozbehla až o dvanásť rokov neskôr. Projekt diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s dĺžkou 13,5 kilometra je kľúčovou časťou prepojenia Bratislavy s Košicami. Tunel Višňové s dĺžkou 7,5 kilometra je najdlhším na Slovensku. Pôvodne ho začalo stavať konzorcium Salini Impregilo – Dúha, s ktorým však Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v roku 2019 zmluvu ukončila pre neuspokojivý postup výstavby. Následne bola vyhlásená nová verejná súťaž, ktorú vyhrala spoločnosť Skanska.
Arbitráž s pôvodným zhotoviteľom
Otázka ukončenia zmluvy s talianskym konzorciom sa dostala až pred medzinárodnú arbitráž. Minister Ráž potvrdil, že rozhodnutie by malo padnúť na začiatku roka 2026. „Máme predpoklad, ako sa to skončí, a arbitráž podľa všetkého vidí, že slovenská strana mala vo viacerých bodoch pravdu. Niečo to Slovensko síce bude stáť, ale výsledok je argumentačne pre nás veľmi pozitívny,“ uviedol.
Višňové spojí dopravné stavby a odľahčí Strečno
Podľa ministra dopravy sa po otvorení tunela zásadne zmení plynulosť dopravy medzi Žilinou a Martinom. „Úsek po Višňovom začne dávať obrovský zmysel. Viaceré dopravné stavby, ktoré už dnes fungujú, budú konečne prepojené,“ doplnil Ráž. Tunel Višňové výrazne odľahčí frekventovanú trasu cez Strečno, ktorá dlhé roky patrí medzi najrizikovejšie úseky na severnom Slovensku so zápchami takmer na dennom poriadku. Obyvatelia regiónu tak získajú bezpečnejšie a rýchlejšie spojenie s Turcom aj s ďalšími časťami krajiny. Zníži sa objem dopravy v Žiline a jej obchádzkou motoristi ušetria cca 20 minút.
Skorší termín nie je zadarmo
Podľa zmluvného dodatku, ktorý Národná diaľničná spoločnosť podpísala s dodávateľom technológií, si skoršie dokončenie prác vyžiada ďalšie výdavky zo štátneho rozpočtu. Skrátenie akceleračnej lehoty výstavby bude stáť približne 1,26 milióna eur bez DPH, pričom cena za každý deň urýchlenia predstavuje viac ako 20-tisíc eur. Po úprave termínov je nová lehota na dokončenie diela stanovená na 799 dní, čo znamená, že ak sa podarí práce ukončiť ešte do Vianoc, pôjde o jeden z najrýchlejších záverov veľkej dopravnej stavby na Slovensku za posledné roky.



