
Dva osobné vlaky na jednej koľaji zastavili od seba približne 100 metrov. „U rušňovodičov bola vykonaná dychová skúška s negatívnym výsledkom. K zraneniu osôb nedošlo. V súvislosti s touto udalosťou poverený príslušník Oddelenia železničnej polície KR PZ Žilina začal trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia,“ uviedla v oficiálnom stanovisku pre média žilinská polícia.
Oslovili sme aj komunikačný odbor Železničnej spoločnosti Slovensko, s otázkou ako je možné, že na jednu koľaj boli vypravené dva vlaky? „Okolnosti, ktoré zapríčinili vznik tejto udalosti kategórie incident C4 – Prejdenia návesti zakazujúcej jazdu = nezastavenie vlaku pred návestidlom s návesťou „Stoj“, sú následkom zlyhania ľudského faktoru (rušňovodiča) tým, že porušil viaceré ustanovenia predpisu ŽSR Z1 Pravidlá železničnej prevádzky počas jazdy vlaku. Rušňovodič s dvojročnou praxou, ktorý riadil po Budatínskej spojke vlak Os 3922 (Liptovský Hrádok 13:16 – Brodno 8:16) po odchode zo stanice Žilina zr. stanica prehliadol jedno odchodové návestidlo, pričom v čase, keď okolo neho prechádzal bolo v polohe „Stoj“. Následne vyšiel na 1. traťovú koľaj smerom do stanice Kysucké Nové Mesto a do času vzniku incidentu C4 prešiel okolo dvoch oddielových návestidiel, ktoré boli zhasnuté. Pri týchto zhasnutých návestidlách mal postupovať, ako keby bola na nich návesť zakazujúca ďalšiu jazdu, čiže v polohe „Stoj“, ozremil hovorca Tomáš Kováč a ďalej zdôraznil. „Jazda vlakov osobnej dopravy sa po Budatínskej spojke bežne nevykonáva, bežná prevádzka je pre nákladné vlaky. Vlaky osobnej dopravy zo stanice Žilina osobná stanica začali po tejto Budatínskej spojke jazdiť po nehode B2 (vykoľajenie Pendolina v stanici Žilina dňa 1. 3. 2023) tým, že poškodením výhybiek bol znemožnený priamy odchod po 1. koľaji pre smer do stanice Čadca. Z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie stanice Žilina je 2. traťová koľaj pre smer do stanice Čadca aktuálne vytrhaná. Pri správnej funkcii zabezpečovacieho zariadenia a dodržiavaní pravidiel železničnej prevádzky je aj jazda osobnej dopravy zo stanice Žilina zr. stanica po Budatínskej spojke do stanice Kysucké Nové Mesto štandardne možná a dovolená. Podľa vyjadrenia rušňovodiča vlaku Os 3922 opatrenia na zastavenie vlaku začal vykonávať po tom, ako zaregistroval, že protiidúci vlak sa nachádza na tej istej koľaji, po ktorej ide on. Po zavedení rýchločinného brzdenia v čase zastavovania vlaku prijal hovor na mobilný telefón od strojmajstra Oblastnej správy depa (OSD) Žilina, ktorý mu nariadil okamžité zastavenie vlaku. V krátkom čase po zastavení vlaku zaregistroval stratu napätia v trolejovom vedení. Tieto vyjadrenia budeme vedieť potvrdiť po stiahnutí dát z elektronického rýchlomeru elektrickej jednotky (EJ) vlaku Os 3922 a ich vyhodnotení plus vyhodnotení dát z elektronického stavadla obsluhovaného výpravcom a ukončenia vyšetrovania Policajným zborom Slovenskej republiky (PZ SR). Približne v rovnakom čase vlak Os 3425 (s odchodom zo stanice Čadca) zastavil na zastávke Brodno. Po výstupe a nástupe cestujúcich a po výprave vlaku sprevádzajúcim personálom rušňovodič vykonával rozjazd vlaku. Po prejdení pár desiatok metrov počas jazdy zaregistroval jazdu protiidúceho vlaku a následne zistil, že tento vlak ide po rovnakej koľaji ako ide aj on. Okamžite zaviedol rýchločinné brzdenie a v tomto čase zaregistroval, že došlo k strate napätia v trolejovom vedení. Taktiež zaregistroval brzdenie vlaku idúceho proti nemu. Vlaky zastavili proti sebe cca 140 metrov. Rušňovodičovi vlaku Os 3922 bolo na mieste odobrané Osvedčenie o odbornej spôsobilosti, na základe čoho nemôže ďalej vykonávať funkciu rušňovodiča v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pracovno-právne opatrenia príjme jeho nadriadený zamestnanec s príslušnou kompetenciou po došetrení a zistení všetkých skutočností v súvislosti s porušením predpisových ustanovení. Nezávisle vyšetrovanie vykonáva aj PZ SR. Generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň nariadil okamžité zintenzívnenie pravidelného preskúšavania a kontroly správnych postupov rušňovodičov pri mimoriadnych situáciách.“