
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si uplatnila opciu na nákup ďalších dvoch elektrických jednotiek KISS od švajčiarskeho výrobcu Stadler. Dopravca tak rozšíri objednávku z apríla 2025, kedy zabezpečil dodanie prvých dvoch vlakov tohto typu. Celkovo by tak mali byť dodané štyri jednotky, pričom hodnota celého projektu môže presiahnuť 100 miliónov eur.
Nové vlaky budú financované prevažne z Plánu obnovy a odolnosti, čo umožnilo rýchle a efektívne využitie európskych zdrojov. Tie sa tak dostávajú priamo do života cestujúcich – vrátane tých zo Žilinského kraja. „Teší ma, že projekt moderných elektrických jednotiek Stadler KISS sa podarilo rozšíriť aj o opciu – je to jasný dôkaz, že modernizácia osobnej železničnej dopravy je pevnou súčasťou našej vízie dynamickej, ekologickej a integrovanej mobility,“ uviedla Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.
Viac komfortu na dôležitej osi krajiny
Elektrické jednotky KISS už dnes premávajú medzi Bratislavou a Novými Zámkami, ako aj smerom na Trenčín a Púchov. Vysoká spoľahlivosť a pozitívne ohlasy cestujúcich prispeli k rozhodnutiu rozšíriť ich počet. Nové vlaky posilnia najmä frekventovanú linku Bratislava – Žilina, čo poteší najmä obyvateľov severozápadného Slovenska.
Každá jednotka pojme minimálne 611 cestujúcich a dosahuje rýchlosť až 160 km/h. Vysoká energetická efektivita, nízkopodlažnosť a moderné informačné systémy robia z týchto vlakov atraktívnu alternatívu k individuálnej doprave.
Žilinský kraj získa ekologickú posilu
ZSSK zdôrazňuje, že nové jednotky sú súčasťou stratégie na omladenie celej flotily. „Rozšírenie projektu o ďalšie jednotky Stadler KISS predstavuje významný míľnik. Elektrické veľkokapacitné jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia spotrebu energie aj emisie a sú symbolom ekologickej, udržateľnej železničnej dopravy budúcnosti,“ povedal Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Téma ekologickej dopravy rezonuje aj v Žilinskom kraji, kde železničná infraštruktúra zohráva kľúčovú úlohu pri prepájaní regiónu so zvyškom Slovenska i so zahraničím.
Výroba v rukách skúsených tímov
Podobne ako predchádzajúce modely, aj tieto nové jednotky navrhli konštruktéri v spoločnosti Stadler Praha. Výroba prebieha v poľskom závode v meste Siedlce. Spoločnosť Stadler má s projektovaním a výrobou vlakov dlhoročné skúsenosti – nielen na Slovensku, ale aj v krajinách ako Švajčiarsko, Nemecko či Rakúsko. „Sme radi, že nové jednotky pre Národného dopravcu Slovenska sú navrhované a projektovo riadené v spoločnosti Stadler Praha,“ doplnil Zdeněk Majer, prezident správnej rady Stadler Praha.
Model KISS patrí medzi osvedčené riešenia modernej železničnej dopravy v Európe. V krajinách ako Švédsko či Holandsko prispievajú k zníženiu uhlíkovej stopy aj k zlepšeniu kvality služieb. Ich nasadenie na slovenské trate, vrátane strategickej linky Bratislava – Žilina, tak predstavuje významný krok k lepšej dostupnosti, komfortu a ekologickejšiemu cestovaniu aj pre obyvateľov Žilinského kraja.