
Bikepark vzniká v lokalite pri Lesoparku Solinky, na mestskom pozemku známom medzi obyvateľmi ako „lúka“. Ide o rozsiahlu plochu s výmerou približne 45 000 m², ktorú mesto ešte v čase primátora Igora Chomu zakúpilo za 2,5 milióna eur výlučne na účely športu a rekreácie. Doteraz bola využívaná najmä na relax a venčenie psov.
Vznik projektu a podporovatelia
Príprava projektu trvala takmer dva roky. V júli 2023 sa uskutočnilo prvé stretnutie priamo na mieste, za účasti poslancov, hlavného architekta, správcu lesoparku a zástupcov úradu. V septembri toho istého roku nasledovalo verejné stretnutie s bikerskou komunitou, kde sa prezentoval návrh areálu. Projekt sa následne viackrát upravoval na základe spätnej väzby komunity aj pripomienok hlavného architekta – tak, aby vyhovoval deťom, hobby jazdcom aj profesionálom.
Zhotoviteľmi nie sú klasické stavebné firmy, ale skúsení jazdci, ktorí budujú trate po celom Slovensku. Stavbu realizuje spoločnosť MK Trail Pros, za ktorou stojí bývalý profesionálny cyklista Michael Kolář, pôsobiaci v minulosti v tímoch Tinkoff–Saxo a Bora‑Hansgrohe. Práve spolupráca so známymi menami cyklistiky – ako sú Kolář či rodák z Rajeckej doliny Martin Knapec – má projektu dodať punc kvality a odbornej garancie. „Kia JUMPzone v Žiline je projekt, o ktorom som mohol ako dieťa iba snívať,“ hovorí na podpornom videu vytvorenom komunitou ikona cyklistiky Peter Sagan.
„Zhotoviteľmi sú ľudia z komunity – nie firma z katalógu. Sú to chalani, ktorí majú skúsenosti s výstavbou trailov, robia to so srdcom a pre seba. A robia to veľmi dobre. Vďaka tomu vzniká projekt, na ktorý môžeme byť hrdí,“ uviedol viceprimátor Martin Kapitulík.
V areáli, ktorý by mal byť hotový v druhej polovici leta, budú dve trate: jedna profesionálna, dlhá 150 metrov, s rôznymi skokmi a prekážkami, druhá pre začiatočníkov, dlhá 130 metrov.
„Nerozumiem, prečo sa okolo toho robí toľko rozruchu. Mali by sme byť radi, že mesto vôbec pristupuje k takýmto možnostiam. Najmä ak si spomenieme na predchádzajúce návrhy, ktoré rátali s masívnymi betónovými zásahmi – ako napríklad plánované kúpalisko. Miesto pre tento projekt je ideálne – nachádza sa takmer v strede medzi Solinkami a Vlčincami. Vznikne tu jedinečný dirt park, aký na Slovensku ešte nebol. Bude takmer bezúdržbový a vďaka svojmu lúčnemu charakteru zachová vizuálny ráz územia. Pre mnohých to bude pôsobiť, akoby lúka zostala takmer nedotknutá. Hovoríme pritom o športe, ktorý má ambíciu stať sa olympijskou disciplínou. V našom kraji však doteraz neexistuje športovisko na takejto úrovni. A práve v Žiline dostáva táto disciplína priestor – čo je niečo výnimočné“, vyjadril sa exkluzívne pre Žilinský večerník Michael Kolář.
Rešpekt k prírode
Projekt sa prezentuje ako ekologicky šetrný. Ide o dočasnú stavbu – s platnosťou do roku 2034. Používajú sa výlučne prírodné materiály – hlina, kameň, drevo, bez betónových základov. Na lúke sa nebude budovať žiadne parkovisko. V prípade veľkých športových podujatí ako majstrovstvá sa dočasne vyčlení parkovacia zóna v dolnej časti lúky (pri autobusovej točke), ktorú organizátori po akcii vrátia do pôvodného stavu. Povolenia a podmienky na organizovanie podujatí a inštaláciu dočasných prvkov bude radnica posudzovať individuálne. Dôraz chce klásť na čo najmenšiu záťaž pre životné prostredie. Zároveň plánuje zaistiť komfort a bezpečnosť priestoru počas podujatí tak, aby neboli obmedzení obyvatelia Soliniek. Takmer 75 % územia lúky zostáva voľne prístupných – na prechádzky, venčenie psov či oddych. V okolí dráh bude taktiež vysadených takmer 30 nových stromov.
„Územie si zachová svoj zelený charakter. Tie hlinené skoky z bokov obrastú zeleňou – budú to len také kopčeky, na ktorých sa bude jazdiť. Nikto si ani nevšimne, že tam niečo je,“ doplnil viceprimátor.
Kritika zo strany obyvateľov
Hoci projekt získal oficiálnu podporu, na sociálnych sieťach spustil vlnu emócií a kritiky. Mnohí obyvatelia sídliska Solinky nesúhlasia so zásahom do územia, ktoré dlhé roky využívali ako oddychovú zónu. Niektorí mestskí poslanci dokonca priznali, že boli zaskočení výstavbou a žiadajú vedenie mesta, aby projekt dočasne pozastavilo, kým sa nezorganizuje verejné stretnutie s obyvateľmi.
Kvôli vzniknutej situácii zvolal poslanec Karol Čepec, predseda Komisie športu, jej mimoriadne zasadnutie na utorok 20. mája popoludní - s priestorom na diskusiu priamo na Mestskom úrade v Žiline. Okrem členov komisie (poslanci aj neposlanci), druhého viceprimátora (Martin Kapitulík), riaditeľa Útvaru hlavného architekta (Rudolf Chodelka) a zástupcov zhotoviteľa (Michael Kolar, Šimon Rus) boli prítomní aj poslanci za Solinky.
Najhlasnejším kritikom projektu na stretnutí ako aj na sociálnych sieťach je miestny poslanec Peter Cibulka. Ten tvrdí, že bike park ohrozuje prírodný charakter lúky aj bezpečnosť občanov. „Je škandalózne, že toto nebolo riadne prejednané ani schválené poslancami daného obvodu a nebol ani súhlas občanov - čo je predsa to najdôležitejšie!“ podotkol.
Na stretnutí minulý utorok celkovo viac rezonovala chyba samosprávy v komunikácii pri príprave tohto projektu, ako argumenty proti samotnému bikeparku ako takému.
Primátor informoval poslancov aj médiá, že si nechal predložiť všetky dokumenty týkajúce sa projektu a nenašiel nič, čo by bránilo jeho výstavbe, tú teda nepozastavil.
Emócie na sociálnych sieťach
Cibulka následne v druhej polovici týždňa uverejnil na sociálnej sieti petíciu s názvom: Petícia proti súčasnému umiestneniu Jumpline Solinky na lúke nad Solinkami a za podporu existujúcej dráhy v časti Bôrik. Ako uvádza, všetci miestni poslanci okrem Martina Kapitulíka, ktorý je iniciátorom projektu bike parku, sú proti výstavbe. V petícii píše:
„Občania Žiliny žiadajú mestské zastupiteľstvo v Žiline, vedenie mesta Žilina a Nadáciu Kia Žilina aby: 1. boli presunuté cyklistické dráhy Jumpline Solinky na vhodnejšie miesto mimo lúky nad zástavkou Jaseňová, 2. aby boli zastavené všetky fázy výstavby parkovacích plôch na lúke a pridruženej infraštruktúry pri tejto dočasnej stavbe, 3. boli ponechané a podporené súčasné dráhy v lesoparku Bôrik neďaleko kultúrneho centra Hájovňa.
Tento konkrétny zámer nebol prerokovaný s občanmi, poslancami, v komisiách ani prednesený ako samostatný bod na mestskom zastupiteľstve. Lúka má odlišný charakter a je využívaná na vonkajšie športové a relaxačné aktivity širokým spektrom občanov.“
Kapitulík ako protiargument uviedol: „Ja sám som projekt komunikoval na viacerých komisiách, aj na zastupiteľstve. Nie je pravda, že poslanci neboli informovaní. K dispozícii sú screenshoty komunikácie s poslaneckým výborom Solinky, kde sa bavíme o tomto projekte, a kde sú poslanci pozvaní priamo do terénu. Žiadna výstavba parkoviska ani betónovanie na lúke nie je súčasťou projektu.“
Sám primátor Fiabáne bol z negatívnych reakcií veľmi zaskočený a priznal, že vzhľadom na kvalitu projektu ich vôbec nečakal. V nadväznosti na ďalšie kauzy, ktoré momentálne rezonujú Žilinou, sa rozhodol uverejniť na svojom profile na sociálnej sieti video s názvom „Pravda vs polopravdy: Čo sa naozaj deje v Žiline“. Vysvetľuje fakty zo svojho pohľadu a píše: „Tieto témy by nás nemali rozdeľovať spôsobom ako sa to posledné dni dialo. Všetky tri totiž majú jeden spoločný menovateľ – snahu o pozitívnu zmenu.“ Ohlasy pod videom sú ale opäť plné kritiky, obviňovania a prekárania vrátane obvinení z klamstva od poslanca Cibulku.
Žilina ako centrum cyklistiky
Napriek polemikám vidí vedenie mesta v projekte dôležitý krok smerom k vytvoreniu kvalitnej športovej infraštruktúry. Bikepark má rozšíriť portfólio existujúcich možností, ako sú traily na Hradisku, bikepark pri La skale, pumptrack na Vodnom diele či cyklotrasy naprieč mestom. Primátor Peter Fiabáne verí, že projekt má zmysel a získa si priazeň Žilinčanov: „Tento projekt je výnimočný nielen v rámci mesta, ale aj celého Slovenska. Je výsledkom dlhoročnej prípravy, komunitnej spolupráce a zodpovedného prístupu k verejnému priestoru. Odmietam tvrdenia, že vznikal netransparentne. Všetko prešlo cez komisie, zastupiteľstvo a bolo verejne prerokované. Mrzí ma, že sa zneužíva na politický boj. Verím však, že bikepark bude slúžiť všetkým – od detí po špičkových športovcov.“
Projekt podporila Nadácia Kia Slovakia sumou 88 000 eur, mesto prispeje sumou približne 9800 eur. V rámci dohody sa Žilina zaviazala udržiavať bikepark minimálne po dobu piatich rokov.
"Mrzí ma negatívna odozva. Niekedy mám pocit, že na Slovensku je jednoduchšie nič nerobiť – lebo to, čo sa neurobí, sa vraj nedá pokaziť," uzatvára Kolář.