
Modernizácia zasiahne aj trate v Turci a na Orave
Vlaky po modernizácii budú nasadené na viacerých regionálnych tratiach. V Žilinskom kraji pôjde najmä o trasy Kraľovany – Trstená a Vrútky – Prievidza, ktoré spájajú dôležité časti kraja. Cestujúcim prinesú pohodlnejší interiér, klimatizáciu, uzatvorený WC systém, priestor pre bicykle či batožinové police. Celková kapacita jedneho vlaku bude priblizne 115 miest na sedenie.
Investícia za 30 miliónov eur
Modernizácia jednej jednotky bude stáť od 900 do 950-tisíc eur bez DPH. Celkové náklady sa odhadujú na 30 miliónov eur. Financovanie má byť pokryté prednostne z fondov EÚskej únie, ZSSK však ráta aj s možnosťou využitia vlastných zdrojov. "Modernizácia „Bagiet“ umožní zvýšiť komfort cestovania už v kratšom horizonte," uvádza ZSSK.
Bez výluk a obmedzení
Práce na modernizácii budú prebiehať postupne a bez plošných výluk. ZSSK prisĺubila zabezpečenie náhradných súprava, aby sa minimalizovali dopady na cestujúcu verejnosť. Modernizované jednotky budú premávať na tratiach, kde zatiaľ nie je technická pripravenosť na zavedenie nových systémov riadenia.
Nový štandard aj v starých vozidlách
Hoci ide o modernizáciu existujúcich vlakov, cieľom je dosiahnuť úroveň, ktorá zodpovedá dnešným požiadavkám cestujúcich. "Projekt je nastavený tak, aby bol realistický, udržateľný a priniesol viditeľné zlepšenie za rozumné náklady," uvádza ZSSK.
Príprava, údržba aj prevádzka vo vlastných rukách
Na technickej špecifikácii, realizácii projektu i následnej údržbe sa budú podieľať priamo zamestnanci ZSSK. "Vďaka ich odbornej znalosti a dlhoročným skúsenostiam vie ZSSK zabezpečiť kvalitnú prípravu aj dlhodobú starostlivosť o túte vlaky," dodáva spoločnosť.
Modernizované "Bagety" sa tak stanú symbolom rozumnej obnovy regionálnej dopravy a konkrétnym prínosom aj pre obyvateľov Žilinského kraja. Prvé zmeny môžu cestujúci očakávať už v roku 2026.