Žilinský Večerník

21. november 2025 | Elvíra
| -3°C

Z regiónu

Bezpečnosť na železničných priecestiach: ŽSR reagujú na podnety čitateľov

Žilinský večerník v posledných týždňoch zaznamenal viacero podnetov od vodičov, ktorí upozornili na údajné problémy na železničných priecestiach na trati medzi Žilinou a Rajcom. Podľa ich slov sa opakovane stáva, že závory zostanú spustené aj v čase, keď nejde vlak, alebo naopak – vlak prechádza, no svetelná ani zvuková signalizácia to nesignalizujú. Železnice Slovenskej republiky sme požiadali o stanovisko.

21.11.2025 | 10:00

 

Podľa Michaely Holešovej, administratívno-technickej špecialistky Oblastného riaditeľstva ŽSR v Žiline, železnice neevidujú žiadne dlhodobé či opakujúce sa poruchy, ktoré by tieto priecestia ohrozovali. „Za uplynulý rok 2025 evidujeme na trati Žilina – Rajec, kde máme v správe a údržbe 15 priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ), spolu 32 porúch. Ide o výpadky napájania, poškodenia káblových vedení, výstražníkov či žiaroviek, alebo poruchy počítačov osí. Tento počet zodpovedá dlhodobému priemeru vzhľadom na rozsah zariadení a ich dobu v prevádzke,“ uviedla.

Všetky poruchy sú podľa jej slov riadne evidované a operatívne odstraňované. „Pravidelná údržba a technické prehliadky sú vykonávané podľa predpisov ŽSR a platnej legislatívy SR. Priecestné zabezpečovacie zariadenia sú bezpečné, plne funkčné a realizované v súlade so schválenou projektovou dokumentáciou,“ doplnila Holešová.

Prečo môžu závory ostať dlho dole?

Medzi podnetmi sa opakovali najmä upozornenia z Bytčice alebo Poluvsia, kde výstraha trvá dlhšie, než sú vodiči bežne zvyknutí. ŽSR pripúšťajú, že takáto situácia môže nastať, no ide o výnimočné prípady. „Doba výstrahy je priamo závislá od jazdy vlaku. Ak výstraha trvá dlhšie, môže to byť spôsobené poruchou ovládacích úsekov priecestného zariadenia,“ vysvetlila Holešová.

Čo v prípade, ak výstraha nefunguje?

Aj na takýto scenár poukazovali naši čitatelia, a podľa železníc je síce možný, no systém je skonštruovaný tak, aby neohrozil bezpečnosť premávky. „Pri určitom type priecestného zabezpečovacieho zariadenia môže pri poruche dôjsť k tomu, že nedáva výstrahu. V takom prípade však PZZ prejde do poruchového stavu, čo je signalizované rušňovodičovi návestidlom pred priecestím. Vlak potom prechádza zníženou rýchlosťou podľa dopravných opatrení,“ uviedla.

Podľa ŽSR sú všetky priecestné zariadenia navrhnuté tak, aby žiadna porucha nemohla ohroziť bezpečnosť vodičov, cyklistov ani chodcov. Opravy či poškodenia železničiari riešia prioritne. „Poruchy, poškodenia či krádeže na priecestných zabezpečovacích zariadeniach odstraňujeme čo najrýchlejšie, aby mal problém minimálny dopad na účastníkov cestnej premávky,“ uzavrela Holešová. 

 

Autor: Martina Knapcová, redaktorka

Foto: ilustračné (archív ŽV - Jozef Feiler)

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod