Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| 1°C

Z regiónu

Érsek po kontrole diaľničného úseku D1: Zo stavby mám obavy

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) prišiel spolu s investičným a generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) opäť skontrolovať posun prác na tuneli Višňové a úseku diaľnice D1. S tempom výstavby je však aj naďalej nespokojný a rozsah ďalšieho meškania dnes nedokáže definovať.

25.09.2018 | 09:40

Árpád Érsek pri­šiel pred týždňom v uto­rok do Višňového na ďalší kontrolný deň, aby zhod­notil vývoj stavebných prác na meškajúcom úse­ku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorého dokončenie a sprevádzkovanie je pre tisíce vodičov kľúčové. Ako však zhodnotil po utorko­vom rokovaní, situácia sa stále zhoršuje a na stavbe sa nepracuje tak, ako by sa malo. Podľa Érseka, kto­rý v júni apeloval na kom­pletné prerazenie tunela do konca augusta, sa v sú­časnosti nepracuje ani len na polovici objektov, ktoré majú vydané právoplatné stavebné povolenia.

DÔVODY MEŠKANIA SÚ NEZNÁME

„V prvom rade som sa po­ďakoval, že tunel sa pre­razil v takom termíne, ako sme sa dohodli počas mojej poslednej návštevy. Táto stavba však dosť mešká a ako som dnes počúval, neviem si ani predstaviť, koľko meškania sa môže ešte nahromadiť. Máme tu dokopy 226 objektov, v tej­to chvíli sa ale stavia len na 20. Právoplatné staveb­né povolenia sú vydané na 75 objektov, pýtam sa, pre­čo sa nestavia na všetkých 75?“ zdôraznil minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Výstavba sa podľa jeho ďalších slov naťahu­je a projektovanie sa vraj nerobí tak, ako by sa malo. „Jednoducho mám pocit, že tu niečo „smrdí“. Ne­vedia mi totiž povedať ani len termín dokončenia kri­žovatky, ktorá by sa mohla používať.“

UPLYNULO 80 % TERMÍNU

Po uplynulom týždni mi­nister pokračuje v ďalšom stanovovaní lehôt, do me­siaca sa plánuje na pôde Národnej diaľničnej spo­ločnosti stretnúť so za­stúpením slovensko-ta­lianskeho konzorcia, ktoré stavbu realizuje. „Niekoľ­kokrát som sa opýtal, ako môžeme pomôcť, nič neod­povedali. Mám z toho jed­noducho obavy a musím na rovinu povedať, že ne­viem, kedy sa táto stavba ukončí. Dajme si však od­poveď sami, keď z 226 ob­jektov stavajú na dvoch de­siatkach, pričom tak môžu robiť na 75,“ podotkol. Ako ďalej potvrdil, meškanie môže byť spôsobené aj avi­zovanými nezhodami me­dzi zhotoviteľom, ktorým je slovenská spoločnosť Dúha a talianska spoloč­nosť Salini Impregilo.

ZAKROČÍ KOMISIA

Podľa generálneho riaditeľa NDS Jána Ďurišina uplynu­lo takmer 80 % termínu vý­stavby a prebehlo finančné plnenie vo výške 41 %. „Ta­kýchto stavieb máme nie­koľko a na žiadnej z nich nemáme podobné problé­my,“ upozornil Ján Ďurišin. Taliani majú v súčasnos­ti údajne diskutovať o ta­kzvanom dodatku k zmluve. NDS však už za oneskorené prerazenie tunela Višňové vymerala pokutu 6 milió­nov eur a rezort dopravy sa v blízkej dobe plánuje ob­rátiť aj na medzinárodnú komisiu. „Dnes sme defini­tívne pochopili, že pravde­podobne čítame rozdielnu zmluvu. Spolu s ministrom sme sa preto rozhodli, že si­tuáciu necháme posúdiť ko­misii zloženej z nezávislých odborníkov,“ načrtol ďalší postup investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. V krajnom prípade, pokiaľ sa situácia nezmení, môže dokonca hroziť, že štát vypovie kon­zorciu zmluvu a práce na stavbe sa zastavia. Zmluv­ný termín dokončenia vý­stavby úseku diaľnice D1 bol pôvodne stanovený na koniec roka 2019, skutočný rok sprevádzkovania je však vzhľadom na narastajúce meškanie neznámy. Tunel Višňové, dlhý 7,5 kilomet­ra, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1, bol kompletne prerazený v prvý septem­brový týždeň.

 

Foto: Zuzana Holienčíková

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod