Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| -0°C

Spravodajstvo

Ilustrátor Marián Čapka besedoval s malými školákmi

Deti majú v dnešnej dobe stále väčší problém čítať s porozumením. Aj preto sa pedagógovia Základnej školy v obci Ďurčina v Rajeckej doline rozhodli pozvať na návštevu úspešného žilinského ilustrátora Mariána Čakpu. Sú totiž toho názoru, že ak sa žiakom podarí vysvetliť tematiku hravou formou v praxi, zanechá to na nich oveľa väčší dojem.

28.04.2014 | 14:32

ĎURČINÁ. Stretnutie sa organizovalo v rámci regionálnej výchovy, ktorá zahŕňa aj besedy s významnými ľuďmi regiónu. „Deti majú veľmi blízko k ilustráciám, zaujmú ich obyčajne hneď, ako knihu otvoria. Navyše Marián Čapka má veľmi pekné ilustrácie s ľudovými motívmi a prvkami nášho regiónu, ktoré sú deťom blízke. Preto som sa rozhodla pozvať práve jeho,“ vysvetľuje učiteľka Základnej školy v Ďurčinej Ľubica Slováková.

Žiaci boli rozdelení do skupín. Meno hosťa museli najskôr vylúštiť v tajničke. Tá obsahovala indície týkajúce sa jeho kníh, ktoré si následne predstavili. Ilustrácie Mariána Čapku sa pohybujú v imaginatívno-poetickej rovine. Medzi knižky, ktoré vyšli na Slovensku, patria napríklad Starý Bodrík a vlk, Vrabec Florián, Kamaráti na lúke, Kto kam išiel a čo našiel či Lev a zajac. Neďaleké hrady a zámky zasa napĺňali autorovu fantáziu v detských rozprávkach, ako sú Trojaké husličky, Vodník a mlynársky tovariš a Kocúr čarodejník. Žiakom prezradil mnohé skúsenosti zo svojho života a študijných rokov strávených v ateliéri slovenského maliara, grafika a ilustrátora Albína Brunovského.

Deti sa do besedy živo zapájali, rozprávanie ich zaujalo a ilustrátorovi kládli mnoho otázok, pričom celá beseda bola interaktívna. Žiaci zdramatizovali tri ilustrátorove povesti, ktoré mu zahrali ako bábkové divadlo. Ilustrovanie si aj sami vyskúšali a Marián Čapka vyhodnotil, ktorej skupine sa to najlepšie podarilo.

„Vidím v tom veľký prínos, pretože ilustrácie sú to, čo ich upúta a majú im pomôcť lepšie si predstaviť čítaný text. Už teraz je vidieť na hodinách slovenčiny, literatúry a čítania, že si ich začínajú viac všímať, nemusím ich na ne ani upozorňovať, uvedomujú si detaily a to ich vedie aj k čítaniu samotného textu. Veľmi oceňujem, že sa nám podarilo takúto osobnosť ku nám prilákať, pretože zo zážitkov sa deti naučili oveľa viac ako z učiteľského výkladu“, konštatuje Ľubica Slováková.
 

Ľubomíra Goljerová
Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod