Žilinský Večerník

17. máj 2024 | Gizela
| 3°C

Rozhovory

Keď zažijete strhujúcu atmosféru na koncerte, zistíte, že klasická hudba je veľmi zaujímavá

Štátny komorný orchester v Žiline je momentálne v polovici 39. koncertnej sezóny. Za tú dobu sa z neho stalo svetoznáme hudobné teleso, ktoré žne úspechy na všetkých významných európskych koncertných pódiách. V apríli zorganizuje v Žiline 23. ročník Stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia. Ani ten sme nevynechali v rozhovore s riaditeľom Vladimírom Šalagom.

16.05.2013 | 14:57

Štátny komorný orchester v Žiline je momentálne v polovici 39. koncertnej sezóny. Za tú dobu sa z neho stalo svetoznáme hudobné teleso, ktoré žne úspechy na všetkých významných európskych koncertných pódiách. V apríli zorganizuje v Žiline 23. ročník Stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia. Ani ten sme nevynechali v rozhovore s riaditeľom Vladimírom Šalagom.

Predstavte nám Štátny komorný orchester.
V čase vzniku orchestra (1974) boli na Slovensku dve veľké filharmónie, ale ani jeden malý „klasický“ orchester. Vytvorili sme preto orchester, aký sa bežne používal za čias Mozarta. Náš orchester má 34 hráčov a venuje sa predovšetkým hudbe baroka, klasicizmu, raného romantizmu a tiež dielam z iných období, určených pre menší orchester. Sme vlastne komorný orchester s iným prístupom k interpretácii a s iným výberom repertoáru než veľké orchestre. To robí orchester odlišný a výnimočný. Menší počet hráčov je výhodou na menších pódiách a pri transporte orchestra do iných miest či štátov.

Kde všade vás pozývajú? 

Náš orchester mal veľmi dobrý štart. Už v prvých rokoch po vzniku orchestra urobil z neho vtedajší šéfdirigent Eduard Fischer medzinárodne uznávané teleso. V Bratislave nás nevolali ŠKO, ale Šok! Odozva sa dostavila čoskoro a agentúry začali pozývať ŠKO aj na prestížne festivaly, kam zvyčajne smeli len tí najlepší. Už po 2 rokoch sme sa stali festivalovým orchestrom Salzburského festivalu, kde popri nás účinkovali Virtuosi di Roma, Herbert von Karajan a Viedenská filharmónia, s nami priamo spolupracovali berlínski filharmonici, Edita Gruberová, Petr Maag a ďalšie hviezdy. Pre začínajúci orchester zo Žiliny to bol neuveriteľný štart. Odvtedy sa orchestru otvorili dvere do celého sveta. Máme už svoje publikum a pravidelné koncerty aj na veľmi významných svetových festivaloch. Na viedenských festivaloch (Wiener Festwochen, Jarný festival) účinkujú každoročne len tri orchestre: Viedenská filharmónia, Berlínska filharmónia a ŠKO Žilina. Pravidelne hosťujeme
aj v Concertgebouw Amsterdam. Táto sála je považovaná za najprestížnejšiu koncertnú sálu v Európe a publikum je dosť prieberčivé, ale naše koncerty tam vždy končia nadšeným potleskom (standing ovations). Navštívili sme už 2-krát USA, Kanadu, Južnú Ameriku, Afriku, Áziu, v Japonsku sme už vyskúšali všetky známe a prestížne sály a v Európe sa už ťažko hľadá destinácia, kde sme ešte neboli. Po celom svete dokonca sprevádzate veľké hviezdy.

Poviete nám o tom viac?
Začalo sa to s Vanessou Mae a v posledných rokoch intenzívne spolupracujeme so slávnou speváckou formáciou IL DIVO. Prešli sme s nimi už takmer celú Európu a je to pre nás príjemná zmena. Atmosféra na koncertoch je iná než pri klasických koncertoch. Skúste si len predstaviť 13 000 nadšených fanúšikov v jednej hale. Niekedy to pripomína vriaci kotol. V polovici marca odchádzame s IL DIVO opäť na turné. Začíname v Poľsku, potom sú koncerty v Nemecku, Fínsku, Švédsku, Dánsku, Holandsku a Belgicku. Presnejší plán koncertov je na našej web- -stránke (www.skozilina.sk). Mimochodom, práve v týchto dňoch je v Žiline dvorný dirigent IL DIVO Simon Chalk z Veľkej Británie, ktorý diriguje všetky ich koncerty. My s nim pripravujeme pre naše publikum v Žiline koncert s názvom Anglické hudobné inšpirácie.

Mnohí ľudia možno ani netušia, čo v Žiline majú.
Keď sme orchester zakladali, mali sme sen vytvoriť niečo výnimočné. Myslím však, že sa podarilo viac, než ktokoľvek dúfal. Orchester a s ním i mesto Žilina sa dostali do povedomia ľudí na celom svete. Hráči sa často smejú, ako sa snažia návštevníci koncertov na iných kontinentoch vysloviť slovo Žilina a ako zisťujú, kde je Slovensko. Je to príjemný pocit, keď našu krajinu spoznajú cez nádherný zážitok z emotívnej hudby. Čo sa nám však zatiaľ dostatočne nedarí, je informovať verejnosť na Slovensku. Je stále mnoho ľudí a mnoho miest, kde ani netušia, že ŠKO existuje. Je to azda aj pre pomerne malý záujem médií, aby prezentovali to cenné, čo na Slovensku máme. Za posledných 20 rokov ani jedna televízia neprejavila záujem zaradiť do vysielanie koncert ŠKO. Uprednostňujú reality šou s veľmi nízkou kultúrnou hodnotou programov. Kultúrne zážitky ovplyvňujú predsa kultúrnosť národa.

Ako sa mení význam klasickej hudby? Má dnes ešte svoje miesto?
Dnes má klasická hudba obrovskú konkurenciu v iných žánroch, najmä u mladej generácie. Druhým veľkým konkurentom sú masmédiá a internet. Ľahká dostupnosť hudby je veľmi lákavá a je ťažšie odísť z pohodlia domova do koncertnej sály, keď hudbu môžeme mať aj doma. Hudba však v sále pôsobí inak, vzniká atmosféra, ktorú človek doma nikdy nezažije. Záznam na CD je niečo
nemenné, ale na pódiu umelci tvoria a my sme pri tom. Je to podobný rozdiel ako medzi priamym prenosom z futbalového zápasu a medzi záznamom. Záznam zo zápasu je iste zaujímavý, ale chýba mu napätie priameho prenosu.

Chodia na koncerty aj mladí?
Áno, chodia. Máme z toho veľkú radosť, lebo sú krajiny, kde je to problém. Druhý balkón, kam chodia najmä študenti, býva často plný. Zásluhu na tom majú moje kolegyne, najmä vedúca koncertnej
prevádzky a dramaturgička PhDr. Elena Filippi. Výber programov a sólistov robia totiž tak, aby už pri prvej návšteve presvedčili mladých, že koncerty „vážnej“ hudby vôbec nie sú vážne ani nudné, ale že sú vzrušujúce, napínavé a strhujúce. Keď zistia mladí návštevníci, že zážitok je ešte lepší než MP3 prehrávač, často si idú potom kúpiť abonentku na celý rok.

Ktoré úspechy si najviac ceníte?
Najväčším ocenením pre orchester je účasť na prestížnom svetovom festivale spolu s najslávnejšími orchestrami sveta. Organizátori festivalu chcú, aby ich festival patril medzi najlepšie na svete, preto si veľmi starostlivo vyberajú interpretov. Vo Viedni na Wiener Festwochen sa nám často stáva, že sme tam jediný orchester z tzv. Východnej Európy. Priemerný orchester sa na takýto
festival nedostane vôbec. Podobným ocenením kvality orchestra sú aj prestížne sály. Deň pred naším koncertom v Concertgebouw Amsterdam na tom istom pódiu účinkovala Newyorská filharmónia a po nás London Symphony Orchestra. V takejto spoločnosti by sa chcel ocitnúť každý orchester. Napriek silnej konkurencii a náročnému publiku mal náš orchester obrovský úspech.

Kedy ste prebrali orchester?
V orchestri pracujem od jeho založenia (1974). Začínal som ako hráč na fagot. Neskôr som k tomu pridal manažment - organizovanie zahraničných zájazdov pre náš orchester. Práce pribúdalo, preto som musel nechať fagot a venovať sa len manažmentu. V roku 2008 sa uvoľnilo miesto riaditeľa a po úspešnom konkurze ma minister kultúry menoval riaditeľom ŠKO. Odvtedy sa snažím orchester viesť – samozrejme len organizačne. Dirigovať neviem, na to máme šéfdirigenta. Využívam predošlé skúsenosti z práce v orchestri a pomáha mi podpora mojich kolegov a spolupracovníkov.


Čo vy osobne považujete za najdôležitejšie?
Snažím sa vytvoriť dobré podmienky pre prácu orchestra, udržať dobrú atmosféru a dobré vzťahy medzi hráčmi. To je základ spolupráce na pódiu a dobrých výkonov na koncertoch. Publikum cíti dobrú náladu v orchestri: tá sa prenáša na poslucháčov a vytvára príjemnú atmosféru v sále. V dobrom komornom orchestri musia hráči spolu hudbu cítiť, musia sa navzájom inšpirovať. Nehrá každý za seba, ale vytvárajú jeden spoločný zvuk, vnímajú intenzívne jeden druhého a vychádzajú si v ústrety. Preto sú dobré vzťahy medzi nimi také dôležité.

Môžu sa tento rok Žilinčania opäť tešiť na Stredoeurópsky festival koncertného umenia?
Publikum v Žiline si už zvyklo, že v apríli sa pravidelne koná Stredoeurópsky festival koncertného umenia. Tohto roku sa uskutoční 7 koncertov v týždni od pondelka 15. 4. do soboty 20. 4. v Dome umenia Fatra v Žiline. Bude to opäť prehliadka víťazov medzinárodných súťaží, čiže momentálne najlepších mladých sólistov z celej Európy. Hneď na otváracom koncerte vystúpi slávna nemecká huslistka Júlia Fischer. So Štátnou filharmóniou Košice a talianskym dirigentom Daniele Belardinellim uvedie jeden z najkrajších husľových koncertov vôbec: Čajkovského Koncert D dur. Štátny komorný orchester bude účinkovať vo štvrtok 18. 4. a v sobotu 20. 4. festival uzavrie Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. Žilinčania sa majú na čo tešiť. Ponuka sólistov je veľmi pestrá od klavíra, cez husle, spev, violončelo a klarinet až po harfu, gitaru a dokonca i saxofón. Vstupenky sú už od 25. 2. v predaji. Podrobnosti nájdete na www.skozilina.sk. <

Michal Filek

Snímka archív ŠKO

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod