Údržbu žilinských ciest v zime dlhodobo zabezpečujú Žilinské komunikácie, avšak udržiavať plynulú premávku a dostupnosť verejných priestranstiev pomáhajú aj Technické služby mesta Žilina, externí dodávatelia a aktivační pracovníci. „Mestské komunikácie sú rozdelené do troch kategórií podľa ich dopravného významu, intenzity a smerovania dopravy, vedenia trás mestskej hromadnej dopravy a tiež územných či poveternostných podmienok. Tento systém umožňuje, aby sa najskôr udržiavali najvyťaženejšie úseky a trasy MHD. Menej frekventované komunikácie nasledujú podľa svojho poradia, čo pomáha zabezpečiť bezpečný a plynulý pohyb počas celej zimnej sezóny,“ vysvetlil primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Ako prvé sa v rámci zimnej údržby rieši viac ako 84 kilometrov (190 km údržby) ciest s premávkou vozidiel mestskej hromadnej dopravy a vyššieho dopravného významu. Druhými v poradí sú prevažne vnútroblokové trasy mestských sídlisk s dĺžkou takmer 84 kilometrov (167 km údržby). Následne sa vykonáva údržba ulíc vo vnútroblokoch priľahlých mestských častí. Aby bol zabezpečený rýchly a flexibilný zásah aj vo vidieckych lokalitách, tieto úseky sa udržiavajú prostredníctvom externého dodávateľa (89,4 km, čo predstavuje 170,8 km údržby). Mesto spravuje aj približne 160 kilometrov chodníkov, pri ktorých sa údržba rovnako riadi ich vyťaženosťou a dôležitosťou.
Počas tejto sezóny bude do terénu pripravených 28 mechanizmov rôzneho typu – veľké a malé sypače s radlicami, traktory, nakladače či dodávky vybavené posypovým materiálom a personálom na ručné čistenie. Na údržbu miestnych ciest aj chodníkov je pripravených 1 000 ton chemického posypu a 650 ton inertného materiálu, ktoré sa budú podľa potreby priebežne dopĺňať. „Žiadame vodičov, aby dodržiavali pravidlá cestnej premávky týkajúce sa zastavenia a státia na komunikáciách. Na obojsmernej ceste je potrebné ponechať voľný jazdný pruh široký minimálne 6 metrov, na jednosmernej aspoň 3 metre. Je to nevyhnutné vzhľadom na rozmery mechanizmov zimnej údržby – samotná radlica má šírku 3,2 metra a previs pred vozidlom môže dosahovať až 2 metre. Nezodpovedné parkovanie môže spôsobiť zdržanie údržby alebo úplné vynechanie niektorých úsekov,“ upozorňuje Radoslav Vozárik, vedúci odboru správy verejného priestranstva a životného prostredia.
Priebeh zimných prác môžu obyvatelia sledovať v reálnom čase na webovej stránke mesta vďaka GPS monitoringu vozidiel. K dispozícii je tiež operačný plán, denne aktualizované informácie o výkone služieb, záznamy z kamier na dôležitých križovatkách a údaje z meteostaníc, ktoré poskytujú aktuálny vývoj aj predpoveď počasia.


