Žilinský Večerník

11. december 2025 | Hilda
| 1°C

Zaujalo nás

Nedvíhaj za volantom: Kampaň „Nemobiluj! Šoféruj!“ upozorňuje na smrteľné následky nepozornosti

Ministerstvo dopravy SR a Národná diaľničná spoločnosť spustili celoslovenskú kampaň, ktorá má vodičom pripomenúť, že jediná sekunda pozerania do mobilu môže byť fatálna. Súčasťou kampane sú aj havarované vozidlá vystavené na verejných miestach – ako reálny dôkaz toho, čo sa stane, keď šofér stratí pozornosť.

11.12.2025 | 08:00

Používanie mobilu za volantom patrí medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd na Slovensku. Podľa oficiálnych štatistík až tretina vodičov priznáva, že počas jazdy pravidelne manipuluje s telefónom – či už na písanie správ, sledovanie sociálnych sietí alebo telefonovanie bez handsfree. Tento rizikový návyk každoročne spôsobuje stovky nehôd, mnohé s tragickými následkami.Práve preto Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou spustili celoslovenskú preventívnu kampaň „Nemobiluj! Šoféruj!“. Jej cieľom je poukázať na to, že nepozornosť za volantom nie je drobný zlozvyk, ale reálne nebezpečenstvo, ktoré dokáže v priebehu sekundy zmeniť život.

Havarované autá ako výstraha

Jedným z najsilnejších prvkov kampane je vystavenie skutočných havarovaných vozidiel, ktoré boli poškodené pri nehodách spôsobených nepozornosťou. Autovraky sú umiestňované na miestach s vysokou návštevnosťou – napríklad pri obchodných centrách či frekventovaných námestiach. V Žiline sa jeden nachádza kúsok pred vstupom do OC Mirage z Farských schodov - konkrétne ide o vrak diaľničnej patroly. 
Pri vozidlách sú tabule s jednoduchým, o to však tvrdším odkazom: „Pozeral do mobilu. Patrola stála. On nedobrzdil.“

Takéto vizuálne varovania majú pôsobiť bezprostredne a emotívne. Cieľom je, aby si každý vodič na okamih predstavil, že podobná situácia sa môže stať aj jemu – a že stačí jediná sekunda.

Prečo je mobil za volantom problém?

Ministerstvo dopravy upozorňuje, že vodič pozerajúci do mobilu prejde desiatky metrov naslepo, reakčný čas sa spomaľuje rovnako ako pri vodičovi pod vplyvom alkoholu, telefonovanie, písanie správ či preklikávanie aplikácií výrazne znižuje pozornosť a schopnosť vnímať situáciu na ceste. Nejde pritom len o nepozornosť pri diaľničnej jazde. Riziko je rovnaké aj v mestskej premávke, pri prechádzaní križovatky či státí v kolóne.

Cieľ kampane

Podľa rezortu dopravy má kampaň jasný zámer – prinútiť vodičov, aby si uvedomili následky svojho konania. Kampaň sa sústreďuje najmä na:

• zvýšenie povedomia o rizikách používania mobilu, 

• varovanie pred tragickými dôsledkami aj „banálnych“ zvykov, 

• apel na vodičov, aby dodržiavali zákon a nevystavovali seba ani iných nebezpečenstvu.

Videá, sloganová komunikácia aj vizuálne inštalácie s havarovanými vozidlami majú spoločne dosiahnuť to, čo bežná osveta často nedokáže – zasiahnuť emóciu a zanechať silný dojem.

Spoločenský problém, ktorý treba riešiť

Rezort dopravy upozorňuje, že používanie telefónu za volantom sa stalo masovým javom. Kampaň preto cieli nielen na vodičov, ale aj na mladých ľudí, ktorí s mobilom prakticky vyrastali.

Obe inštitúcie zároveň pripomínajú, že prevencia má oveľa vyšší efekt než sankcie – hoci aj pokuty za používanie mobilu pri šoférovaní patria k najvyšším v cestnom zákone.

 

 

Autor: - r -

Foto: M.I.

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod