Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

23. august 2019 | Filip
| 18°C

Zdravie a životný štýl

Polícia je na utečeneckú krízu pripravená

Zhovárali sme sa s krajským riaditeľom PZ v Žiline Ivanom Špánikom.

23.11.2015 | 13:31

Zhovárali sme sa s krajským riaditeľom PZ v Žiline Ivanom Špánikom.
 

Veľmi aktuálna je dnes téma migrantov, ktorých mnohí dávajú do súvisu s teroristickými útokmi vo Francúzsku. Ako sa dotýka téma migrantov vašej práce?

Dotýka sa nás priamo aj nepriamo. Máme šťastie, že nás ich príliv obchádza, pretože Žilinský kraj je pre prevádzačov a migrantov len tranzitným regiónom. Obyvatelia Žilinského kraja nemajú dôvod na priame obavy z migračnej vlny. Je pravda, že cez naše územie viedla jedna z trás do Nemecka. Predpokladaná trasa bola Maďarsko – Slovensko – Poľsko – Nemecko. Práve v tom období policajná hliadka v obci Krasňany zastavila dodávku s poľským evidenčným číslom, ktorú riadila maďarská vodička. Podozrivá bola, keďže sa ľudí pýtala, či už je blízko nemeckých hraníc. Pri kontrole vozidla polícia zistila, že sa v ňom nachádza celkom 29 osôb zo Sýrie. Medzi nimi bolo 11 detí, z toho dve nemali ani jeden rok. Vodičku vyšetrovateľ Úradu hraničnej a cudzineckej polície obvinil zo zločinu prevádzačstva spáchaného formou spolupáchateľstva.

 

To bol jediný prípad zadržania migrantov na území nášho kraja?

Nie. Začiatkom septembra v Čadci došlo k smrteľnej dopravnej nehode, keď vodič dodávky s poľským evidenčným číslom narazil do protiidúceho vozidla. V dodávke sa našlo 23 mužov zo Sýrie. Vodiča vyšetrovateľ obvinil zo zločinu prevádzačstva spáchaného formou spolupáchateľstva a prečinu usmrtenia. V týchto prípadoch to bolo najviac zadržaných migrantov na území SR.

 

Čo sa stalo s migrantmi, ktorých ste zadržali?

Odovzdali sme ich cudzineckej polícii, ktorá ich preverila a odtransportovala do táborov v Medveďove a Sečovciach. Aj v minulosti sa u nás sporadicky objavili utečenci. Ale bolo to len niekoľko jednotlivcov. Polícia je pripravená problém zvládnuť.


Pomáhajú naši policajti aj inde?

Áno, aj policajti z Krajského riaditeľstva PZ v Žiline sa prihlásili chrániť vonkajšiu schengenskú hranicu s Chorvátskom. Do Slovinska odcestovali štyria policajti a jedna policajtka. Ich úlohou je hliadková služba a udržiavanie verejného poriadku vo vnútrozemí v súvislosti s migračnou krízou. Okrem toho máme už druhý mesiac jedenásť policajtov v tábore v Medveďove.

 

Ste pripravení aj na eskaláciu problému?

Sme pripravení. V súčasnosti nacvičujeme uzavretie štátnej hranice. Máme vytypované body, na ktorých by sme umiestnili dočasnú kontrolu hranice. Tlak na južnej hranici je totiž dosť veľký. Sme však pripravení všetko zvládnuť.

 

Veľmi vážnym problémom v Žilinskom kraji a najmä v samotnej Žiline je doprava. Venuje jej polícia mimoriadnu pozornosť?

Žilinu môžeme charakterizovať ako významnú križovatku európskych ciest. V rámci Slovenska je to dokonca najväčšia križovatka medzinárodných koridorov, kde sa križujú cesty z východu na západ aj zo severu na juh. Koridory sú vyznačené v rámci európskych dohôd, ale Žilina má problém, že nie sú stále dokončené cesty. A pritom cez Žilinu prejde za 24 hodín odhadom 40‑ až 60‑tisíc vozidiel. Cez Kysucké Nové Mesto prejde zhruba 29‑tisíc vozidiel denne, cez Strečno je to 20‑ až 40‑tisíc vozidiel v priebehu 24 hodín. Vážnym problémom je aj to, že úsek cesty zo Žiliny na Čadcu nemá žiadnu obchádzkovú trasu. Cesta je dnes maximálne vyťažená a sú tam veľmi vážne problémy s jej priepustnosťou. Je doslova na hranici možností. Tunel Horelica v Čadci je otvorený len v jednej rúre a tlak na Čadcu je obrovský. Žilinský kraj je pritom veľmi navštevovaný, pretože je z hľadiska cestovného ruchu veľmi významný. Či už je to vodnými dielami Liptovská Mara, Oravská priehrada, Vážskou kaskádou, a k tomu Nízke Tatry, Malá a Veľká Fatra, mesto Žilina, Orava, hrady, zámky a kúpele. Cez náš kraj prejde aj každý Slovák, ktorý cestuje z východu na západ a opačne.


Ako sa tieto skutočnosti odrážajú na nehodovosti?

Bohužiaľ, Žilinský kraj eviduje najväčšiu nehodovosť, a to najmä čo sa týka počtu usmrtených osôb. Napríklad od januára do konca októbra evidujeme celkovo 1 625 dopravných nehôd, čo predstavuje nárast o 49 dopravných nehôd. Nárast sme zaznamenali aj v počte usmrtených osôb, ktorých bolo 46, čo je o 5 usmrtených osôb viac ako minulý rok. K najväčšiemu počtu dopravných nehôd došlo na cestách I. triedy, kde evidujeme 422 nehôd, pri ktorých zomrelo 26 ľudí. Nasledujú cesty II. triedy (168/5) a III. triedy (162/3). Na diaľniciach sa stalo 59 dopravných nehôd, pri ktorých zomreli dvaja ľudia. My si každú nehodu dopodrobna analyzujeme v snahe odstrániť príčiny. Ale dnes sme už zrejme na hraniciach možností. Cesty sú pomaly dobudované, no keď začne mrznúť a napadne sneh, môže byť každé zaváhanie vodiča smrteľné, pretože obyčajne nastane čelná zrážka s kamiónom. Kamiónov tu totiž máme naozaj veľmi veľa.

 

Ako sa vyvíja počet usmrtených osôb oproti predchádzajúcim rokom?

V roku 1998 sme evidovali 125 usmrtených osôb. V roku 2010 to bolo už len 57, v rokoch 2011 a 2012 dokonca len 42 a v roku 2013 len 40 usmrtených osôb. Minulý rok 47 a tento rok 48. Jedna z najtragickejších nehôd sa stala na Donovaloch, kde pri zrážke s kamiónom zahynula trojčlenná rodina. Vodič z nezistených príčin zišiel na krajnicu, strhol riadenie na vozovku, kde sa čelom a bokom zrazil s kamiónom. Autá nie sú chránené na bočné nárazy. Aj zrážky so zverou bývajú tragické, obzvlášť keď tu máme množstvo horských priechodov.

 

Od roku 1998 však počet usmrtených výrazne poklesol. Čomu to pripisujete?

Problému sa venujeme. Policajtov je vidieť na cestách a nie sú tam len preto, aby vyberali pokuty. Ich úlohou je najmä pôsobiť preventívne. Akonáhle ale dôjde k spáchaniu priestupku, porušeniu zákona, musia to riešiť. Dôležitú úlohu zohralo to, že sa dobudovali cesty a výrazne sa zmenil autopark. Autá sú už konštrukčne riešené aj na nárazy. Na druhej strane však máme na cestách oveľa viac áut. Mladých vodičov je tiež výrazne viac, ale tlak na autoškoly je veľký, takže jazdiť vedia. Samozrejme, pomohla aj zmena zákona, kde sa výrazne zvýšili sankcie. Prišlo nám aj veľa rýchlostných meračov a kamier, ktorými sa dokumentujú priestupky. Takže veľký je aj tlak na vodičov, že budú pri každom priestupku odhalení. Z mojich dlhodobých skúseností však môžem povedať, že výška sankcie vždy nepomáha. Pomôže nám hlavne objektívna zodpovednosť, osadenie techniky na správnych miestach, merače rýchlosti, kamerové záznamy, po ktorých pokuta príde vždy za majiteľom vozidla.

 

Takže objektívna zodpovednosť sa osvedčuje?

Áno. Objektívna zodpovednosť je legislatívne vyriešená, ale zatiaľ nie celkom technicky. Priestupkov je totiž toľko, že polícia nemá kapacity na to, aby všetky spracovala. Ideálne bude, keď po každom priestupku prístroj automaticky vygeneruje, komu vozidlo patrilo, zalepí obálku s príslušnou sankciou a odošle ju. Ak bude uhradená do 15 dní, stačí zaplatiť 70 %.

 

Čo sú hlavné príčiny dopravných nehôd?

Ako som hovoril, je to nedobudovaná cestná sieť. Keby boli dvojpruhy v každom jazdnom smere, tak aj v prípade, že vojdete do druhého pruhu, nezrazíte sa čelne s kamiónom, ako je to dnes. Vodič tiež musí vedieť, ako jazdí a na čom jazdí. Jazda v protismere tvorí u nás až 44 % smrteľných nehôd. Teda, že vodič z nejakých príčin vošiel do protismeru. Veľa nehôd je spôsobených aj slabou viditeľnosťou chodcov a cyklistov.

 

Robíte aj preventívne opatrenia?

Krajské riaditeľstvo PZ v Žiline ako jediné na Slovensku prišlo s myšlienkou preventívnych projektov zameraných na mladých vodičov, čím chce eliminovať počet dopravných nehôd a ich následkov na živote a zdraví.


Ktoré konkrétne projekty sú to?

Škola šmyku pre študentov stredných škôl úspešne pokračuje. S myšlienkou zvýšiť nielen dopravné vedomie, ale aj zručnosti mladých vodičov prišla polícia v Žiline spolu so ŽSK a Dopravnou akadémiou v Žiline. Najskôr sa na simulovanej šmykľavej ploche mladí vodiči – študenti učili zvládať náročné situácie v cestnej premávke, na ktoré často v reálnom živote nie sú pripravení. Súčasťou praktického výcviku mladých vodičov bola aj prednáška o trestnoprávnej zodpovednosti a precvičovanie základov poskytovania prvej pomoci. Od tohto roku sme zaradili aj nácvik reálnych situácií v cestnej premávke, napr. zrážku s chodcom. Realizujeme aj projekt pre študentov stredných škôl Smelo na cesty. Pre nemotorových účastníkov cestnej premávky realizuje polícia v Čadci preventívny projekt pod názvom Svetlušky. Je zameraný na deti MŠ a ZŠ a ich náuku, ako byť disciplinovaným účastníkom cestnej premávky, ako sa chrániť na ceste v duchu hesla Vidieť a byť videný. Tu chcem všetkých upozorniť, že reflexné prvky je dôležité nosiť čo najnižšie. Vozidlá totiž svietia nadol a ak ich máte umiestnené nad pásom, vôbec ich nemusí byť vidno. Veľa chodcov to pritom vôbec netuší.

 

Aká je situácia v ostatnej kriminalite?

Od roku 2011, kedy bola objasnenosť trestnej činnosti na úrovni 58,11 %, sme stúpli v roku 2014 na 61,36 % a v roku 2015 na 62,12 %. Patríme tak medzi najlepšie kraje na Slovensku. Veľmi významný výsledok máme v objasnenosti násilnej trestnej činnosti, kde sme prví alebo druhí na Slovensku. Dá sa povedať, že trestná činnosť je pod kontrolou. Tento rok sme nezaznamenali také závažné prípady násilnej trestnej činnosti ako vlani, kedy sme riešili tri takéto prípady. Dvom tragédiám sa vďaka profesionálnemu zásahu našich príslušníkov podarilo zabrániť. V tomto roku kriminálna polícia objasnila rozsiahlu ekonomickú trestnú činnosť, ktorú trojica obvinených páchala od roku 2010.

 

Policajti sú na cestách a v teréne. Ako ich ľudia vnímajú?

Som presvedčený, že pozitívne. Keďže sú tam, veľmi často pomáhajú a stáva sa, že dokonca zachraňujú životy. V piatok 16. októbra žilinskí kriminalisti zachránili život mladému vodičovi, ktorý havaroval na Košickej ulici. Ešte v januári zachránili na Bratislavskej ulici život mužovi, ktorý ležal na koľajisku. Začiatkom februára zase policajt skočil do priehrady za mladíkom, ktorý by sa bol utopil. Sme veľmi radi, že naši policajti pomáhajú a chránia. Ich práca je vonku, v uliciach a je to aj cítiť.
 

Michal Filek
Snímka archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod