Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

17. august 2017 | Milica

Zaujímavosti

Budú mať elektromobily v budúcnosti na čo jazdiť?

Čoraz populárnejší „čistý“ pohon zvyšuje dopyt po elektrickej energii.

24.07.2017 | 12:49

Väčšina popredných výrobcov automobi­lov plánuje od roku 2019 vyrábať oveľa viac elek­tromobilov ako v súčasnosti. Pokrokovejšie automobilky sa netaja plánmi poháňať viac než 30 % nových vozidiel elek­tromotorom či kombináciou elektrickej energie a agregá­tu spaľujúceho fosílne palivá. Výnimkou nie je ani najväčší európsky koncern VW, ktorý po roku 2020 plánuje vyrábať až tretinu svojej produkcie bez spaľovacích agregátov. Podob­né vyhlásenia sú výsledkom masívnych obmedzení Európ­skej únie a taktiež jej jednot­livých štátov, ktoré chcú od roku 2020 obmedziť alebo úpl­ne zakázať vjazd štandardných áut do centier veľkomiest.

Pokiaľ však automobilky ten­to záväzok dodržia a začnú masovo produkovať vozidlá s batériami namiesto nádrží, môže mať tento krok za ná­sledok energetickú krízu ne­bývalých rozmerov. Ako prví dvíhajú v tejto otázke varovný prst výskumníci samotného Volkswagenu, ktorí odhadu­jú, že pohon všetkých vozidiel s elektromotorom, ktoré znač­ka vyprodukuje do roku 2025, môže spotrebovať až 150 GWh energie denne. Pre porovna­nie môžeme uviesť, že rovnaké množstvo energie vyprodu­kuje elektráreň Vodného diela Žilina v priebehu celého roka. Pokiaľ však budú tento trend nasledovať aj ostatné značky, ročná spotreba energie na po­hon týchto vozidiel sa môže vyšplhať až na 1,5 TWh elek­trickej energie.

Problém získa­vania energie nie je jediným limitom masového rozšírenia elektromobilov. Energia po­trebná na ich pohon musí byť totiž uskladnená priamo vo vozidle, čo môže byť v porov­naní s konvenčným palivom oveľa zložitejšie. Svetové záso­by lítia sú obmedzené rovna­ko ako kapacita batérií z neho vyrobených. Pri ťažbe tohto materiálu vzniká enormné množstvo odpadnej hlušiny a jeho prevoz a spracovanie stojí taktiež nemalé peniaze. Súčasná technológia Li-ion batérií dostačuje aj napriek enormne veľkým batériovým sadám inštalovaným do vozi­diel len na dojazd menej ako 500 kilometrov, s nabíjacím časom stále presahujúcim de­siatky minút. Bez prelomu vo vývoji v oblasti batérií je preto masový rozmach e-áut veľ­mi nepravdepodobný a podľa všetkého si naň pár rokov ešte počkáme.

Autor: Róbert Laurinc

Foto: Archív redakcie

|
<
August 2017
>
PON UTO STR ŠTV PIA SOB NED
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Štvrtok    17. August 2017
17.8.2017 14:00 | Senior country klub / stretnutie členov klubu
14.8. 09:00 - 18.8.2017 | Detské sympózium: Letné nebezpečenstvo
17.8.2017 21:00 | Birell plážové kino
Horúce kreslo
DNES ZAJTRA SOBOTA
28 °C
27 °C
28 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod