Žilinský Večerník

18. september 2025 | Eugénia
| 13°C

Poradňa

Dnes hľadáme v práci lídra, nie autoritu lipnúcu na moci a kontrole

Dnešní zamestnanci nehľadajú len autoritu, ale tiež inšpiráciu. Rozdiel medzi šéfom a lídrom preto nie je len hra so slovami, ale zásadný posun v prístupe k vedeniu. Generácia Z a mileniáli posúvajú hranice pracovného prostredia. Nehľadajú len výplatu, ale hodnoty, ktoré im dávajú zmysel. A potvrdzujú to aj štatistiky, 51 % slovenských CEO verí, ak budú pokračovať rovnakým spôsobom, ich spoločnosti nebudú o desať rokov životaschopné.

18.09.2025 | 15:00

 

Moderné firmy si to uvedomujú a práve tí, ktorí dokážu viesť s ľudskosťou a s vnímavým pohľadom do budúcnosti, sú dnes kľúčom k motivovaným a lojálnym tímom. Čo od lídra naozaj Gen Z očakáva a ako to vidia aj samotní lídri a líderky moderných firiem?  

Byť na čele firmy či tímu dnes znamená oveľa viac než len rozdávať úlohy a kontrolovať ich plnenie. Kým kedysi stačilo byť „šéfom“ s titulom na dverách, dnešní zamestnanci túžia po niečom inom – po lídrovi, ktorý ich dokáže nadchnúť, pochopiť, sprevádzať a podporovať. Rozdiel medzi šéfom a lídrom je totiž zásadný. Šéf často operuje cez moc a kontrolu. Lídra však definuje dôvera, empatia a vízia.   

„Byť lídrom dnes znamená aj neustále sa rozvíjať – ako človek, ako kolega, ako stratég. Nie je hanbou priznať chybu, ukázať zraniteľnosť či otvorene hovoriť o svojich slabinách. Práve naopak – autentickosť je nový štandard. Napríklad podľa PwC CEO Survey 51 % CEO na Slovensku verí, že ak budú pokračovať rovnakým spôsobom, ich spoločnosti nebudú životaschopné o desať rokov; dôvera v lídrov, ktorí sú ochotní meniť sa a počúvať, má preto priamy vplyv na prežitie firiem,“ hovorí Martina Novotná, zakladateľka občianskeho združenia Akčné ženy.

 

Čo dnes znamená byť lídrom? 

Moderné vedenie už nie je o tom byť najhlasnejší v miestnosti. Je o schopnosti načúvať, vytvárať psychologicky bezpečné prostredie a byť ľudský.

Lídri si uvedomujú, že: 

•      súčasťou ich práce je vytvárať dôveru a stabilitu, 

•      motivácia nejde cez strach, ale cez zmysluplnosť, 

•      v popredí nie je len výkon, ale aj duševná pohoda tímu, 

•      potrebujú byť flexibilní a učiť sa spolu s tímom. 

 

Tlak novej generácie 

Generácia Z a mileniáli posúvajú hranice pracovného prostredia. Nehľadajú len výplatu, ale hodnoty, ktoré im dávajú zmysel. Chcú spolupracovať s niekým, kto im rozumie, nie s niekým, kto sa hrá na autoritu. Mnohé firmy už pochopili, že tradičný prístup k vedeniu tímov nefunguje. Rigidné hierarchie ustupujú otvoreným formám vedenia, kde má zamestnanec priestor rásť, diskutovať a ovplyvniť smerovanie firmy. 

Martina Novotná, zakladateľka občianskeho združenia Akčné ženy, hovorí: „Byť lídrom dnes znamená aj neustále sa rozvíjať – ako človek, ako kolega, ako stratég. Nie je hanbou priznať chybu, ukázať zraniteľnosť či otvorene hovoriť o svojich slabinách. Práve naopak – autentickosť je nový štandard.” 

Líder už nie je na vrchole pyramídy. Je súčasťou ekosystému a často kráča spolu s tímom v prvej línii. Organizácie, ktoré dnes prosperujú, sú tie, ktoré stavili na ľudský leadership. Na vedenie založené na dôvere, empatii a autentickej komunikácii. Byť šéfom môže byť funkcia. Byť lídrom – to je voľba, ktorú treba robiť každý deň. 

 

Čo hovoria lídri slovenských firiem? 

„Líder je pre mňa človek, ktorý inšpiruje okolie a jeho autorita nevychádza len z pozície, ale najmä z osobného príkladu, a zvláda nielen štandardné situácie, ale aj tie krízové. Práve spojenie kompetentnosti, flexibility, osobného nasadenia a ľudského prístupu definuje pre mňa skutočné líderstvo.“ – Ivana Heretik Vačoková, generálna riaditeľka personálnej agentúry Talent Solutions.

„Líder je pre mňa človek, ktorý motivuje svojím prístupom, nie funkciou na vizitke. Ten, kto počúva preto, aby porozumel – nie preto, aby mal pripravenú odpoveď. Nebojí sa priznať chybu, dokáže prehodnotiť svoj názor a rozumie tomu, že jeho skutočný úspech sa meria rastom celého tímu.“ – Martina Kandera, riaditeľka pre rezidenčný segment Slovak Telekomu.

„Skutočný líder prináša jasnosť tam, kde je neistota. Namiesto príkazov dáva smer a dôveru. Tak umožní tímu sústrediť sa na výkon aj vtedy, keď je cesta nejasná.“ – Vladimír Janík, Co-Founder & Managing Partner Menity.

„Pre mňa je skutočný líder ten, ktorého ľudia nasledujú a počúvajú nie preto, že musia, ale preto, že sami chcú. Nemusí to byť človek s vysokým postavením v organizačnej štruktúre a právomocou rozhodovať, ale niekto, kto dokáže svojich ľudí inšpirovať, motivovať a stojí za nimi aj v ťažkých časoch.“ – Viera Michňová, Head of HR 365.bank.

„Líder má víziu, otvorene ju komunikuje a pretavuje do každodennej práce seba a svojich kolegov. Vníma svoj tím, to čo rieši a podľa toho vstupuje alebo vystupuje zo situácie, avšak jeho tím vždy vie, že tu je pre nich.“ – Renáta Belušková, Senior HR Business Partner spoločnosti Amazon.

„Skutočný líder je človek, ktorý sa nebojí vyhrnúť si rukávy a ísť za každých okolností príkladom. Vzor, od ktorého sa dá učiť hard aj soft skills. Osoba, ktorá nepotrebuje kričať a direktívne vládnuť, ale má charizmu, príbeh a hovoria za ňu jej činy.“ – Tomáš Bezák, Head of Corporate Affairs Lidl Slovenská republika.

 

O leadershipe, rovnosti odmeňovania a potenciále bude tohtoročná konferencia Equal Pay Day. Konferencia Equal Pay Day Slovensko po tretíkrát prinesie inšpiratívne diskusie o rovnosti v odmeňovaní, vedení, kariérnych príležitostiach aj generačných rozdieloch. Equal Pay Day však určite nie je o „ženách proti mužom“. Je o tom, že talent nemá pohlavie, vek, ani rodinný stav, no bariéry na trhu práce áno. Tak prečo stále neodmeňujeme rovnakú prácu rovnako?

Ak vás tieto témy zaujímajú, dozviete sa viac www.equalpayday.sk.

Zdroj: autor a foto: Natália Dujničová

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod