Je to deň alebo mesiac?
Na začiatku bol Čierny piatok, ako už vyplýva z názvu, iba jeden deň. Pretože však so sebou prinášal vysoké zisky predajcom, rozhodli sa ho rozšíriť aj na ďalšie dni a to aj pred dátumom Čierneho piatku. Vo chvíli, keď niekto začne ponúkať zľavy o niekoľko dní skôr, má logicky výhodu oproti konkurencii. Marketing predajcov sa tak po tieto dni naťahuje postupne takým spôsobom, že sa v niektorých obchodoch (kamenných aj online) môžeme stretnúť s celým mesiacom.
„S ohľadom na toto predlžovanie zľavových akcií predajcovia taktiež znižujú výšku zliav,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Zatiaľ čo na začiatku boli zľavy vo výške cez 80 %, dnes sú spravidla nižšie a dokonca sa možno stretnúť aj s obchodmi, ktoré zľavy ponúkajú iba na papieri a v skutočnosti o zľavu vôbec nejde, prípadne ide o jednotky percent. Česť výnimkám.
Prečo sú zľavy nižšie ako predtým?
Ak má spotrebiteľ pocit, že sa výška zliav zmenila a už nie je taká ako predtým, nepochybne za tým stojí aj právna úprava. Zatiaľ čo v minulosti predajcovia mohli uvádzať zľavy z cien, za ktoré tovar predávali napríklad aj jediný deň a zákon na nich bol často krátky, teraz už zákon stanovuje povinnosť predávajúceho uvádzať pri informácii o zľave aj najnižšiu cenu za posledných 30 dní pred poskytnutím zľavy. Z tejto najnižšej ceny by potom mala byť zľava vypočítaná.
Informáciou o zľave sa potom rozumie každá informácia, ktorá vyvoláva dojem zníženia ceny. Nemusí ísť teda nutne o označenie „zľava“ a podobné, týka sa to aj všeobecných tvrdení, ako je práve „Black Friday“. „Aby tak predávajúci mohol v súlade so zákonom počítať zľavu z vyššej ceny, musel by cenu zvýšiť aspoň na 30 dní,“ upresňuje Eduarda Hekšová. Takéto konanie by sa predajcom nepochybne nevyplatilo, pretože by za daný mesiac tovar najskôr nepredali a následná znížená cena na pár dní by situáciu nezmenila.
Nebol nákup výhodný?
V prípade nákupu dištančným spôsobom, teda napríklad na e-shope, môže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy do 14 dní od prevzatia tovaru. To platí aj pre situácie, kedy nakúpi tovar v zľave. Výnimku tvorí iba určitý tovar, ktorý nie je možné vrátiť ani v prípade nákupu bez zľavy a to najmä tovar podliehajúci rýchlej skaze alebo tovar v zapečatenom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z hygienických dôvodov alebo z dôvodu ochrany zdravia.
„Ak teda spotrebiteľ nie je s tovarom spokojný pre jeho vlastnosti alebo pomer ceny a kvality, môže ho vrátiť a požadovať svoje peniaze späť,“ uzatvára za dTest Eduarda Hekšová.

