Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. jún 2018 | Vratislav

Právo a dane

Elektronická komunikácia II

Už sme si povedali, ktorých fyzických osôb sa od 1. 7. 2018 týka povinná elektronická komunikácia s finančnou správou a vymedzili sme inštitúcie, ktoré sú súčasťou finančnej správy.

10.06.2018 | 14:15

Povinná elektronická komunikácia (EK) sa od 1. 7. 2018 vzťahuje na fyzické osoby (FO), ktoré spĺňajú dve podmienky: 1. FO je podnikateľ v zmysle podmienok obchodného zákonníka, 2. FO je ako podnikateľ registrovaná pre daň z príjmov (má DIČ).

Ak má niekto pridelené DIČ, napr. osoba, ktorá prenajíma nehnuteľnosť podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov (nemá živnostenské oprávnenie), táto povinnosť sa na ňu nevzťahuje.

Elektronická komunikácia sa môže uskutočňovať:
- prostredníctvom elektron. podateľne Finančnej správy Slovenskej republiky na www.financnasprava.sk podpísané kvalifikovaným elektron. podpisom,
- prostredníctvom elektron. podateľne Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk.

Elektronická podateľňa www.slovensko.sk slúži na EK s verejnou správou na území SR. Elektronická schránka občanov a podnikateľov je určená na prijímanie elektron. úradných dokumentov od orgánov verejnej moci a tiež opačne. Komunikácia cez elektron. schránku nahrádza klasický listinný spôsob komunikácie. Prostredníctvom schránky je tiež možné prijímať správy, notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní.

Finančná správa oznámila, že zatiaľ nebude doručovať dokumenty do elektron. schránok daňovníkov na www.slovensko.sk. Občania aj podnikatelia majú plnohodnotný servis v podobe portálu finančnej správy www.financnasprava.sk. Platí, že pri komunikácii s finančnou správou niektoré podania nie je možné vykonať cez portál www. slovensko.sk. Preto je nutné vykonať elektron. registráciu s finančnou správou prostredníctvom portálu finančnej správy.

Pre elektronické odosielanie dokumentov je potrebné, aby podnikateľ:
- uzatvoril dohodu s daňovým úradom o elektron. doručovaní (platí iba pre FO),
- aktivoval kvalifikovaný elektron. podpis (KEP), – aktivoval eID kartu.

KEP na elektronickom dokumente zabezpečí možnosť:
- overenia identity subjektu, ktorému elektron. podpis patrí,
- preukázania nemennosti údajov uvedených v dokumente,
- určenia zodpovednosti za podpis pripojený k elektron. dokumentu.

KEP je náhradou vlastnoručného podpisu. Pomocou KEP sa autorizujú právne úkony v elektron. podobe pri komunikácii s orgánmi verejnej moci. Na vytvorenie KEP je potrebný kvalifikovaný certifikát a aplikácia na vytvorenie podpisu.

KEP je možné vytvoriť uložením na prenosnom médiu alebo na zriadenie KEP poslúži nový občiansky preukaz (OP) s elektron. čipom, tzv. eID karta, ktorá je nosičom troch certifikátov: kvalifikovaného certifikátu (ACA), certifikátu na podpisovanie (PCA) a certifikátu na šifrovanie (SCA). ACA je uložený na OP s čipom, má platnosť 5 rokov, ostatné certifikáty sa vydávajú na 10 rokov.

Na EK samotný OP s čipom nepostačuje. Je potrebná jeho aktivácia, potom čítačka čipových kariet a nainštalovaný softvér: ovládače k čítačke kariet, aplikácia na prihlasovanie, balík aplikácií pre KEP, osobný bezpečnostný kód BOK a PIN.

Autor: Eva Barčíková, daňová poradkyňa

Foto: Ilustračná

|
<
Jún 2018
>
PON UTO STR ŠTV PIA SOB NED
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Pondelok    18. Jún 2018
16.4. 08:00 - 31.8.2018 16:00 | Výstava pre celú rodinu - Fenomén Igráček
17.6. 08:00 - 3.7.2018 16:00 | SLOVENSKÁ FEDERÁCIA FOTOGRAFOV -výstava fotografií členov Slovenskej federácie fotografov
14.6. - 20.6.2018 | Program kina CINEMAX ŽILINA
Horúce kreslo
DNES ZAJTRA STREDA
22 °C
21 °C
21 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod