Kurikulárna reforma prináša nový pohľad na to, čo a ako sa žiaci v školách učia. Zameriava sa na praktické zručnosti, kritické myslenie, digitálnu gramotnosť a spoluprácu – teda schopnosti, ktoré žiaci potrebujú pre úspešný život v 21. storočí. Nové vzdelávacie programy kladú dôraz aj na prepojenie predmetov, projektové učenie a aktívnu účasť žiakov na vyučovaní. „Uvedomujeme si dôležitosť kvalitného a moderného vzdelávania, preto sa do reformy zapojili všetky základné školy v pôsobnosti mesta. Naším cieľom je, aby zariadenia neboli pre žiakov len miestom na získavanie vedomostí, ale aj priestorom na objavovanie, tvorenie a rozvíjanie zručností. Vďaka reforme môžu učitelia zároveň lepšie prispôsobiť vyučovanie potrebám svojich žiakov a priniesť do hodín viac kreativity,“ vyjadril sa primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Nový spôsob výučby
O reforme nám viac povedala Zuzana Ivanová, špeciálna pedagogička: „Kurikulárna reforma na Slovensku spočíva v postupnom zavádzaní nového Štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) do základných škôl, a cieľom reformy je nielen zlepšiť gramotnosť detí a žiakov, ale aj rozvíjať ich zručnosti nevyhnutné pre 21. storočie, ako napríklad kritické myslenie, digitálne zručnosti či mäkké („soft“) kompetencie – ako sú komunikácia, tímová práca a riešenie problémov. Hlavnou výzvou reformy je aj vytvorenie kvalitnej metodickej a personálnej podpory pre učiteľov, ktorí musia prispôsobiť svoje vyučovacie metódy, pomôcky a prostriedky vyučovania, ako aj zabezpečiť, aby zmeny neostali len na papieri, ale prenikli do každodennej školskej praxe.“
Učitelia v centre zmien
Štátny vzdelávací program, ktorý budú v rámci kurikulárnej reformy školy postupne zavádzať, prináša väčšiu autonómiu pri tvorbe školských vzdelávacích programov. Učitelia budú mať väčšiu voľnosť v tom, ako učiť – namiesto predpísaného obsahu je v popredí rozvoj kompetencií, tvorivosti a hľadanie súvislostí medzi predmetmi. Významným prvkom reformy je aj dôraz na individualizáciu vzdelávania – žiaci budú viac vedení k sebapoznaniu, zodpovednosti za vlastné učenie a rozvoju svojich silných stránok. Do centra pozornosti sa dostáva tímová práca, riešenie problémov, komunikácia či schopnosť argumentovať a prezentovať svoje názory.
Mesto Žilina vytvára pre školy priestor na vzájomnú spoluprácu a zdieľanie skúseností. Učitelia sa zúčastňujú odborných školení a workshopov, ktoré im pomáhajú pripraviť sa na nové vzdelávacie prístupy. „Učitelia sú kľúčom k úspechu celej reformy. Chceme im vytvoriť také podmienky, aby cítili podporu, mohli experimentovať a hľadať nové spôsoby, ako žiakov motivovať. Verím, že aj toto je krok, vďaka ktorému budú naše školy priestorom, kde sa všetci od žiakov cez zamestnancov po rodičov cítia rešpektovaní a v bezpečí,“ uviedol primátor Peter Fiabáne.
„Laicky povedané, kurikulárna reforma znamená, že učitelia už nemajú prejsť len učivo „kapitolu po kapitole“, ale majú viesť deti k tomu, aby vedeli kriticky rozmýšľať, hľadať riešenia, spolupracovať a používať vedomosti v bežnom živote,“ dopĺňa špeciálna pedagogička Ivanová.



