
Parkovanie len s kartou
Po Hájiku prichádza rad na ďalšiu mestskú časť. Mestskí poslanci na svojom júnovom zasadnutí schválili reguláciu parkovania na Solinkách. Vznikne nová zóna C2, ktorá bude zahŕňať ulice Gaštanová, Smreková, Jaseňová, Javorová, Borová, Osiková, Limbová, Platanová, Dubová a Obvodová.
Zmeny vstúpia do platnosti 1. novembra 2025 a ich cieľom je uprednostniť rezidentov. Parkovanie bude v pracovných dňoch spoplatnené od 17. do 7. h. V tomto čase bude možné parkovať len s príslušnou parkovacou kartou alebo zakúpeným lístkom.
Rezidentskú kartu získajú obyvatelia s trvalým pobytom na Solinkách, prípadne s prechodným pobytom, ak majú trvalý pobyt v inej časti mesta. Obyvatelia mesta mimo tejto zóny môžu požiadať o tzv. mestskú kartu. Nerezidenti a podnikatelia budú môcť využívať abonentské karty.
Výnimky aj tretia karta
Zmeny prinášajú aj možnosť požiadať o tretiu parkovaciu kartu na domácnosť. Tú však bude možné získať len vo výnimočných prípadoch – ak v jednej domácnosti žije aspoň šesť ľudí s trvalým pobytom, pričom štyria z nich musia byť dospelí. Zároveň musia byť v priamom príbuzenskom vzťahu.
„Obyvatelia môžu požiadať o rezidentskú, abonentskú alebo mestskú parkovaciu kartu v závislosti od toho, kde majú nahlásený pobyt či sídlo podnikania. Výška poplatkov za parkovanie prvého a druhého vozidla zostáva rovnaká, ako v pásme C1. K dispozícii sú aj platformy na krátkodobé parkovanie či návštevnícke karty pre hostí,“ doplnil primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Skúsenosti z Hájika
Solinky budú druhou lokalitou v meste so zavedenou reguláciou. Na Hájiku platia nové pravidlá od začiatku roka a podľa mesta sa už teraz prejavili pozitívne výsledky. Nočný monitoring z marca ukázal, že po zavedení regulácie parkovalo na sídlisku 1969 vozidiel a zostalo voľných 170 miest. Pred reguláciou to bolo až 2490 áut – teda o 335 viac, než bolo dostupných miest.
Ďalšie sídliská čakajú
Mesto plánuje reguláciu rozšíriť aj na ďalšie časti – konkrétne Hliny V, VI, VII a Bôrik. V rámci príprav bola vypracovaná analýza dopravnej situácie, ktorú zabezpečila Žilinská univerzita. „Hlavným cieľom bolo zistiť, kde a ako je možné vytvoriť nové parkovacie miesta. Dôležitou súčasťou analýzy je aj zohľadnenie existujúcej zelene a dopravných možností,“ dodal primátor.