
„V zmysle NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/886 z 13. marca 2024, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 260/2012 a (EÚ) 2021/1230 a smernice 98/26/ES a (EÚ) 2015/2366, pokiaľ ide o okamžité úhrady v eurách (Text s významom pre EHP) sú všetky banky v eurozóne najneskôr od 9. októbra 2025 povinné bezplatne poskytovať službu overenie príjemcu pre SEPA štandardné platby a SEPA okamžité platby (ďalej len „platby“). Banky mimo eurozóny majú povinnosť túto službu zaviesť najneskôr do 9. júla 2027. Pri inkasách sa táto služba nerealizuje,“ informuje JUDr. Silvia Ďatelinková zo Slovenskej bankovej asociácie.
Ďatelinková ďalej dopĺňa, „Overenie príjemcu je bezplatná služba, ktorá umožňuje pred uskutočnením platby overiť zhodu medzi zadaným číslom účtu (IBAN) a zadaným názvom príjemcu platby podľa údajov evidovaných v banke príjemcu. Po novom teda už nebude stačiť pri posielaní peňazí zadať len číslo účtu tzv. IBAN, ale povinné bude aj zadanie názvu príjemcu. Overenie prebehne v banke príjemcu maximálne do 5 sekúnd a nebude mať vplyv na predĺženie času spracovania platby.“
Zvýši sa tak bezpečnosť platobného styku. „Zavedením služby overenia príjemcu sa posilňuje ochrana klienta, obmedzuje sa riziko neúmyselného zaslania peňazí nesprávnemu príjemcovi a znižuje sa administratívna záťaž spojená s riešením mylných platieb, pretože spätné zúčtovanie takejto platby je často zdĺhavé a nemusí byť úspešné, keďže na vrátenie platby je potrebný súhlas príjemcu,“ zdôrazňuje právnička.
A aký výsledok môže mať overenie príjemcu?
Ďatelinková objasňuje aké situácie môžu nastať: „Ako výsledok overenia klient uvidí jednu z týchto možností. Úplná zhoda nastane vtedy, keď zadaný názov príjemcu presne zodpovedá údajom v banke príjemcu, čo znamená, že platbu je možné vykonať okamžite. Čiastočná zhoda nastáva v prípade, že názov príjemcu je veľmi podobný, ale nie úplne rovnaký, napríklad kvôli preklepu. V takomto prípade systém zobrazí správny názov, ktorý si klient môže opraviť a pokračovať v platbe. Ak sa však názov vôbec nezhoduje s údajmi banky príjemcu, banka klienta upozorní, aby si názov ešte raz skontroloval. Platbu je síce možné realizovať aj napriek upozorneniu, ale klient tak preberá riziko, že peniaze neprídu na správny účet. Ďalšou možnosťou je situácia, keď overenie príjemcu nie je možné vykonať, napríklad kvôli technickým problémom alebo nedostupnosti služby na strane banky príjemcu. V takom prípade sa odporúča platbu skúsiť zadať neskôr.“
Praktické rady, ako sa vyhnúť problémom pri platbách:
- Aktualizujte údaje na trvalých príkazoch. Banky budú overovať názov príjemcu pri nových trvalých príkazoch a zmene, no je vhodné skontrolovať údaje aj na starých príkazoch.
- Pri platbách na účet fyzickej osoby vždy uveďte názov v zložení meno a priezvisko.
- Pri platbách právnickým osobám uvádzajte celý názov spoločnosti vrátane právnej formy (napríklad s.r.o., a.s. a pod.).
- Overte si správny názov príjemcu pred platbou. Ak si nie ste istí názvom príjemcu, kontaktujte ho priamo a požiadajte o potvrdenie správneho názvu. Názov príjemcu môžete tiež nájsť na faktúrach, v QR kódoch, oficiálnych platobných dokumentoch alebo v obchodnom registri, či inom registri.
- Uvádzajte úplné platobné údaje vrátane názvu príjemcu aj na faktúrach a objednávkach. Ak ste právnická osoba alebo podnikateľ uvádzajte na faktúrach a objednávkach svoje úplné platobné údaje, vrátane presného názvu príjemcu. Týmto predídete zbytočným otázkam zo strany klientov týkajúcim sa overenia správnosti názvu príjemcu.