
Most v zlom technickom stave
Most MO 64-107 v Porúbke bol dlhodobo v zlom technickom stave, ktorý sa ešte zhoršil po tom, ako ho minulý rok využili ako súčasť obchádzkovej trasy pri sanácii Strečnianskeho brala. Pre zvýšenú záťaž, vrátane nákladnej dopravy, musel byť dočasne podopretý. Slovenská správa ciest preto pristúpila k jeho úplnej rekonštrukcii.
Doprava cez dočasné premostenie
Počas výstavby je obojsmerná premávka vedená po obchádzkovej trase s dočasným premostením priamo v mieste stavby. Práce budú prebiehať sedem dní v týždni, pričom ich ukončenie sa plánuje do konca roka 2025.
Slovenská správa ciest vykonala rozsiahlu analýzu variantov: či dôjsť k uzávere, jednosmernej premávke s riadením semaformi, alebo cez obojsmernú obchádzkovú trasu. Analýza zohľadnila cestovný čas, prevádzkové náklady vozidiel, emisie, hluk, ale aj riziko redistribúcie dopravy na vedľajšie cesty nižšej triedy. Podľa Slovenskej správy ciest sa takýto model organizácie dopravy ukázal ako výhodnejší. „Analýza ukázala, že 1 € zvýšených finančných nákladov spojených s vybudovaním obchádzkovej trasy pre obojsmernú dopravu je kompenzované viac ako 2-násobkom ekonomických úspor celospoločenských nákladov,“ uvádza sa v správe.
Nižšie náklady, kratšia výstavba
Pri rozhodovaní sa zohľadňovala nielen samotná technická náročnosť, ale aj možné dopady na životné prostredie, hluk, emisie, cestovný čas a náklady vodičov. Dôležitým faktorom bola aj skutočnosť, že cesta I/64 je nadregionálne významná a v prípade uzávery cesty pod Strečnom by nový most plnil funkciu obchádzky. Pôvodné náklady na výstavbu mosta boli vyčíslené na 1,6 milióna eur bez DPH s lehotou výstavby sedem mesiacov. Zvolený model s dočasným obojsmerným premostením náklady navýši o približne 500-tisíc eur, no výstavba sa skráti o dva mesiace.
Preťažené úseky Rajeckej doliny
Rajecká dolina, ako upozorňujú dokumenty z výskumného Ústavu dopravného na Žilinskej univerzite, je citlivá na zvýšený dopravný tlak. Dochádza tu k častým zápcham medzi Žilinou a Rajcom najmä pri nehodách alebo kolónach, čo sťažuje mobilitu obyvateľom i dochádzanie do práce do Žiliny. Z tohto dôvodu sú takéto investície hodnotené ako nevyhnutné pre udržanie udržateľnej mobility.
Vo videu si môžete pozrieť, ako aktuálne vyzerá prejazd po obchádzkovej trase. U vodičov je potrebná trpezlivosť a zvýšená opatrnosť pri prejazde týmto úsekom.
Sledujte nás pre ďalšie aktuálne informácie z regiónu a priebeh stavebných prác.