Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 10°C

Spravodajstvo

Spoplatnenie parkovania na sídliskách? Sú aj iné možnosti

Poslanci schválili koncepciu parkovania na sídliskách, podľa ktorej by mohlo vzniknúť do tisícky parkovacích miest. Zároveň sa tu ale uvažuje aj so spoplatnením parkovania. Dušan Maňák si však myslí, že by mesto najskôr malo zabezpečiť pre vodičov prijateľné podmienky.

13.05.2013 | 14:22

Poslanci schválili koncepciu parkovania na sídliskách, podľa ktorej by mohlo vzniknúť do tisícky parkovacích miest. Zároveň sa tu ale uvažuje aj so spoplatnením parkovania. Dušan Maňák si však myslí, že by mesto najskôr malo zabezpečiť pre vodičov prijateľné podmienky.

 

ŽILINA. Podľa analýzy chýba na sídliskách v Žiline 970 parkovacích miest. Obyvatelia tak svoje autá parkujú aj na chodníkoch, zeleni, detských ihriskách či zastávkach MHD. Mesto chce parkovacie miesta dorobiť. Majitelia áut však budú platiť. Hovorí sa, že za jedno auto to bude 20 eur na rok. Každé ďalšie bude mnohonásobne drahšie.

Poslanci schválili, že zámer by mala realizovať súkromná spoločnosť v rámci verejno-súkromného partnerstva (tzv. PPP projekty), ktorú vyberú verejným obstarávaním. Podľa hovorcu Pavla Čorbu mesto momentálne rieši, koľko a za aké auto sa bude platiť a tiež navrhuje súťažné poklady na verejné obstarávanie. S realizáciou chcú začať najskôr na budúci rok.

Dušan Maňák považuje za pozitívne, že sa koncepciou začalo konečne mesto zaoberať. Sídliská boli totiž, podľa neho, stavané len na 30% áut, ako v nich parkuje teraz.

„Požiadal som však, aby sa komisie zaoberali štúdiou z roku 2008. Parkovanie totiž nesmie byť na úkor zelene a návrh by mali pripomienkovať občania. Rovnako nesúhlasím, aby sa za druhé auto platilo oveľa viac, pretože zákonná norma dnes počíta s dvomi autami na jeden byt,“ hovorí Dušan Maňák.
Maňák hovorí, že kým mesto ľuďom nezabezpečí kvalitné cesty a dostatočné parkovacie kapacity, je preňho spoplatnenie neprijateľné. Rovnako nesúhlasí s tým, aby projekt realizovala súkromná spoločnosť, ktorá bude na ňom zarábať.

„Existuje oveľa viac možností. Ľudia by sa, napríklad, mohli dať dokopy a od mesta by mohli dostať výhodne pozemok, na ktorom by si postavili garáže za reálne náklady. Alebo by mesto mohlo vyhradiť pozemok, oplotiť ho a za minimálny poplatok by tam bola strážna služba. Ľudia by parkovali tam, bez strachu o svoje auto a nemuseli by stáť rovno pod oknami svojho bytu na chodníkoch alebo zeleni,“ navrhuje Dušan Maňák.

Inak však považuje materiál za dobrý. Problémom však môže byť aj zmluva so Žilinskou parkovacou spoločnosťou. Podľa nej totiž mesto nesmie do roku 2023 uzatvoriť podobnú zmluvu s iným subjektom. Dokonca bez jej súhlasu nesmie ani vytvoriť ďalšie parkovacie miesta. Jej porušenie by mohlo znamenať pokutu možno aj viac ako pol milióna eur.

„Rokovania so ŽPS stále prebiehajú a konkretizuje sa postup pre naplnenie schváleného uznesenia zastupiteľstva,“ uzavrel Pavol Čorba.

Michal Filek

Snímka Miroslav Štalmach

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod