Žilinský Večerník

13. november 2025 | Stanislav
| -0°C

Zaujalo nás

Tri mesiace do sviatkov a v regáloch už vianočný tovar - nie je to priskoro?

Hoci vonku ešte doznieva babie leto a počas včerajšieho dňa sa ortuť teplomerov v Žiline šplhala až ku 27´C, v niektorých žilinských obchodoch už rozžiarili regály ligotavé gule, baliace papiere a blikajúce svetielka. Prekvapenie zákazníkov je takmer každoročnou tradíciou – ešte ani nestihneme odložiť letné sandále a už sa na nás z políc predajcov usmievajú snehuliaci.

23.09.2025 | 08:30

 

Aj vám sa zdá, že ponuka vianočného tovaru prichádza každým rokom skôr? Psychológovia upozorňujú, že takéto predčasné bombardovanie sviatočnou tematikou má dva protichodné účinky. Na jednej strane dokáže navodiť pocit radosti a nostalgie – mnohí ľudia si pri pohľade na ozdobený stromček spomenú na detstvo, kopy snehu či príjemné rodinné stretnutia. Na strane druhej však môže prichádzať aj frustrácia a stres. Obdobie očakávania je dôležitou súčasťou sviatkov. Ak sa začne príliš skoro, stráca svoju výnimočnosť a mnohí sa ním môžu cítiť presýtení ešte pred samotným adventom.

Vianoce tradične súvisia s adventom – štyrmi týždňami duchovnej prípravy, ktorá je spätá s rituálmi a symbolmi. Keď sa toto obdobie rozšíri na tri mesiace, mení sa jeho význam. Čakanie prestáva byť sviatočné a stáva sa komerčnou kulisou, ktorá má jediný cieľ: zvýšiť predaj. Niet divu, že mnohí zákazníci hovoria o únave z vianočných reklám a pocite, že „Vianoce sú všade“, hoci kalendár ukazuje ešte len september či október.

Ďalším aspektom je psychický tlak. Už samotná predstava sviatkov býva pre mnohé rodiny stresujúca – nákupy darčekov, prípravy, zvýšené finančné výdavky. Keď sa toto obdobie začne predlžovať, stres sa roztiahne na celé tri mesiace. Z príjemného očakávania sa stáva nekonečný maratón povinností a porovnávania: „Už ste nakúpili darčeky? Už máte stromček?“ Otázky, ktoré by mali prísť až v decembri, tak prenasledujú ľudí už na jeseň. 

Viac ako tri mesiace pred Štedrým dňom začali niektoré reťazce v Žiline ponúkať vianočný tovar.
 

Na druhej strane, nedá sa poprieť, že časť zákazníkov predčasnú ponuku víta. Tvrdia, že im umožňuje nakúpiť výzdobu či darčeky v pokoji, bez decembrového zhonu. Niektorí dokonca priznávajú, že ich vianočná hudba a tematika naladí pozitívne – pripomenie im, že po sychravých jesenných dňoch sa blížia chvíle radosti a pokoja.

Otázka teda znie: potrebujeme myslieť na Vianoce už tri mesiace pred Štedrým dňom? Alebo je vzácnejšie, keď sa sviatočná atmosféra objaví až v advente, a tým zostane niečím výnimočným? Odpoveď si musí každý nájsť sám. Možno však stojí za to spomaliť, užiť si farby jesene, vôňu gaštanov a pokojné večery. Veď kúzlo Vianoc nestojí na blikajúcich svetielkach v obchodnom centre, ale na chvíľach, ktoré prežívame spolu s najbližšími. 

Autor: Martina Knapcová, redaktorka

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod