Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 3°C

Spravodajstvo

Vozia nebezpečný odpad do štrkoviska?

Bytčan Jaroslav Justra upozornil na to, že nákladné autá odvážajú kontaminovaný odpad zo stavby železnice k Váhu a sypú ho rovno do štrkovísk zaplavených vodou, v ktorých žijú vzácne druhy živočíchov a rastlín. Olej a pesticídy by navyše mohli preniknúť aj do spodných vôd a ohroziť obyvateľov mesta.

04.05.2015 | 13:28

Bytčan Jaroslav Justra upozornil na to, že nákladné autá odvážajú kontaminovaný odpad zo stavby železnice k Váhu a sypú ho rovno do štrkovísk zaplavených vodou, v ktorých žijú vzácne druhy živočíchov a rastlín. Olej a pesticídy by navyše mohli preniknúť aj do spodných vôd a ohroziť obyvateľov mesta.
 

BYTČA. Podľa Jaroslava Justru je odpad silne znečistený nielen ropnými látkami, ale hlavne pesticídmi, ktoré železnica v minulosti používala. „Makadam, ktorý leží na povrchu pod koľajnicami, je vybágrovaný a navážaný k jazeru na bývalom štrkovisku. Je silne kontaminovaný a mal by byť vyvážaný na špeciálne úložiská, ktoré musia byť ošetrené proti priesakom. Len u nás ho jednoducho navážajú do jám po vyťaženom kameni. A aby sa na to všetko neprišlo, prekrývajú dve tatry kontaminovaného makadamu štyrmi tatrovkami zeminy. Čo do budúcna takáto arogancia prinesie? Znečistené spodné vody, zničené biotopy pre zvieratá. Máme tu opäť po rokoch rodiny bobrov, sú tu vydry, vzácne hniezdiská vtákov. A dopad znečistených spodných vôd na generácie našich detí – každý si vie odpovedať,“ hovorí.

„Za Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) môžeme konštatovať a aj potvrdiť skutočnosť, že materiálom vzniknutým pri modernizácii železničnej trate nie je zavážaná žiadna vodná plocha. Zo železničnej stanice Bytča sa v súčasnosti vyvážajú výkopové zeminy výlučne na plochy susediace so štrkoviskami, nepoužívajú sa však na zásyp vodných plôch. Ide výlučne o inertný materiál, ktorý bol v rámci projektu aj v priebehu prác kontrolovaný v akreditovanom laboratóriu,“ uviedla na otázky Žilinského večerníka hovorkyňa ZŠR Martina Pavliková.

Na mieste však minulý týždeň vykonali obhliadku pracovníčky odboru starostlivosti o životné prostredie miestneho okresného úradu. „Pri obhliadke bolo zistené navážanie zeminy nákladnými vozidlami zo stavby Modernizácia železníc, ŽSR. Touto zeminou sa vyrovnáva pozemok aj bývalé vyťažené jamy po ťažbe štrkopieskov. Vlastník pozemku sa vyjadril, že nemá rozhodnutie, ktoré by povoľovalo terénne úpravy alebo likvidáciu banských diel,“ píše sa v oficiálnej zápisnici z obhliadky.

Na takúto činnosť je totiž potrebné povolenie banského úradu na likvidáciu banského odpadu, povolenie stavebného úradu, ale tiež povolenia okresného úradu a inšpekcie životného prostredia. Vlastník pozemkov Slavomír Židek sa vyjadril, že žiadne takéto povolenie nemá.
 

„Mesiac som pozoroval, ako nákladné autá niečo zvážajú ku štrkoviskám. Už dlhšiu dobu všetko dokumentujem na video aj fotoaparát. Sledoval som nákladné autá už od siedmej ráno. Zo stavby železnice, kde autá nakladali, až po štrkoviská, kde ich následne vysypali. Stopätnásť fúr za osem hodín! Nie je pravda, že sa sem vyváža len zemina. Majiteľ pozemku to síce tvrdí, ale mám zaznamenané aj vyjadrenia pracovníkov firmy, ktorí potvrdili vyvážanie kontaminovaného makadamu a jeho následné zavážanie zeminou,“ vyjadril sa pre médiá Jaroslav Justra.

Jaroslav Justra je zhrozený nečinnosťou kompetentných úradov. Aj po mesiaci totiž práce stále pokračujú, hoci o probléme vie Okresný úrad v Bytči, Stavebný úrad v Bytči a aj polícia. Verí však, že po tom, ako prípad medializoval, začnú kompetentní konečne konať a prestanú si problém pohadzovať ako horúci zemiak. List napísal aj ministrovi životného prostredia a požiadal ho o stretnutie. Žilinský večerník bude situáciu ďalej pozorne sledovať.
 

Branislav Šušolík, -mif-
Snímky autor

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod