
Projekt modernizácie železničného uzla Žilina je už niekoľko rokov v plnom tempe. Od výmeny koľajových polí cez výstavbu nových nástupíšť až po prestavbu križujúcich mostov a budovanie podchodov – ide o komplexnú premenu kľúčového dopravného uzla, ktorý spája západné a východné Slovensko, ako aj smer na sever k hraniciam s Českom a Poľskom.
Podchod pod Kysuckou ako vstupná brána na štadión
Za posledný rok sa podarilo pokročiť najmä na výstavbe nástupíšť č. 1, 2, 5 a 6, vrátane ich zastrešení. Súčasne prebieha inštalácia nového trakčného vedenia, modernizácia zabezpečovacích systémov a rekonštrukcia mostov. Na viacerých miestach pribudli protihlukové steny a v okolí stanice sa mení celá dopravná logika. Kým hlavnú infraštruktúru tvoria železničné koľaje a stanice, projekt zasahuje aj do ciest, mostov a cyklistických trás.
Jedným z najvýraznejších objektov je nový železničný most ponad Kysuckú ulicu, ktorý je kľúčovým uzlom pre dopravu v smere Žilina – Rajec. Osobné vlaky sa majú vrátiť na trať od 1. júla. Vzhľadom k tomu, že ešte prebiehajú výluky na úseku Lietavská Lúčka – Rajec, železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ponechala náhradnú autobusovú dopravu na celom úseku aj po apríli 2025.
Súčasťou mosta je aj nový podchod pre peších, ktorý je od stredy 4. júna 2025 sprístupnený. Práve ten bude počas šampionátu plniť dôležitú úlohu – zabezpečí komfortný a bezkolízny prístup fanúšikov z centra mesta na štadión MŠK Žilina. V čase zápasov sa očakáva zvýšený pohyb peších, preto bol podchod naprojektovaný tak, aby zvládol vysoký objem ľudí a zároveň v blízkej budúcnosti prispel k plynulosti celej dopravnej siete v meste.
Nemilá správa pre motoristov je, že uzávera Kysuckej ulice bola predĺžená až do 30. septembra 2025. Viac sa dozviete v článku tu.
Budatín konečne spojený – nový podchod po desaťročiach
Značný pokrok zaznamenala aj mestská časť Budatín, ktorá sa dočkala podchodu pod rušnou železničnou traťou. Ešte donedávna museli obyvatelia a návštevníci Budatínskeho hradu obchádzať trať cez vzdialený viadukt alebo riskovať prechod cez koľaje. Dnes je vďaka projektu vybudovaný moderný podchod, ktorý zjednoduší cestu a najmä zvýši bezpečnosť.
Stavba bola náročná aj kvôli objaveniu archeologických pozostatkov z obdobia stredoveku, čo výstavbu dočasne zdržalo. Napriek tomu bude podchod uvedený do plnej prevádzky ešte v priebehu júna. Postupne má byť doplnený aj o plánované parkovisko pri Budatínskom parku – ide o projekt, ktorý pripravuje Žilinský samosprávny kraj.
Nadjazdy, cyklolávky aj nová budova riadenia dopravy
Kým vo vnútri stanice vznikajú nové nástupištia a mení sa trakčné vedenie, mimo stanice sa stavajú ďalšie kľúčové objekty. V Strážove sa dokončuje cestný nadjazd, ktorý výrazne zlepší dostupnosť v smere na Bratislavu a umožní bezpečný prístup aj do záhradkárskej oblasti pri Váhu.
Buduje sa aj nová cyklistická lávka ponad Váh, ktorá prepojí Budatín a centrum mesta. Pre cyklistov pôjde o zásadný posun v bezpečnosti a plynulosti dopravy, pretože doterajšie spojenia boli nedostatočné alebo nebezpečné. Pribúdajú aj nové podchody pri pošte, v spomínanom Budatíne a predlžuje sa aj podchod z Národnej ulice na Uhoľnú.
Zmeny zasahujú aj do oblasti technického riadenia – už v najbližších dňoch dôjde k presunu technológie zo starého stavadla do novej budovy riadenia dopravy, ktorá bude v predčasnom užívaní.
Modernizáciou prešla aj autobusová stanica, ktorá už slúži verejnosti. Jej plná prevádzka bude možná po dokončení prestavby budovy SAD na Milcovej ulici v júni 2025. Vznikla tiež nová železničná zastávka Žilina predmestie, ktorá slúži mestským častiam a zároveň rozširuje možnosti regionálnej dopravy.
Pohľad do budúcnosti – trakcia, výpravná budova a uzol 21. storočia
Začiatkom roka 2026 prejde železničný uzol Žilina na striedavú trakčnú sústavu 25 kV, vrátane tratí smerom na Varín a Kysucké Nové Mesto. To umožní efektívnejšiu prevádzku vlakov aj vyššiu spoľahlivosť dopravy v celom regióne. Pripravuje sa aj rekonštrukcia výpravnej budovy, ktorá má citlivo spojiť historický ráz so súčasným komfortom. Architektonická štúdia z roku 2024 je základom pre pripravovanú projektovú dokumentáciu.
Hlavná časť modernizácie – teda nástupištia, koľaje, zabezpečovacie systémy a trakcia – bude ukončená do konca roka. Kompletné ukončenie výluk a sprevádzkovanie všetkých koľají sa predpokladá v decembri 2025. Zvyšné nadväzujúce objekty, najmä architektúra a technické dokončovacie práce, vrátane výpravnej budovy a cestného nadjazdu medzi Ulicou 1. mája a Ľavobrežnou, sa majú dokončiť v priebehu roku 2026.
Žilina dnes zažíva historickú premenu svojej dopravnej infraštruktúry. Projekt modernizácie uzla Žilina má výrazne prispieť k zlepšeniu kultúry cestovania, spájaniu regiónov a k zlepšeniu bezpečnosti dopravy na severozápade Slovenska. Z bývalého priemyselného uzla sa stáva moderné, ekologické a funkčné centrum severozápadu Slovenska a šampionát UEFA EURO U21 bude prvým veľkým testom tejto novej reality.
Termíny dokončenia:
December 2025 - kompletné ukončenie výluk a sprevádzkovanie všetkých koľají
Do konca roku 2026 – dokončenie modernizácie železničného uzla v Žiline