Žilinský Večerník

6. máj 2024 | Hermína
| 6°C

Spravodajstvo

Nehody v Trnovom nemajú konca. Môžu za ne vodiči či šmykľavá vozovka?

O neslávnom trnovskom esíčku sme v Žilinskom večerníku už písali. Pravotočivú zákrutu ročne nezvládne niekoľko vodičov a autami končia buď v potoku, alebo v plotoch. V minulosti obyvatelia žiadali osadiť na cestu retardéry, to však správca odmietol. Cez Vianoce sa tu však udialo ďalších 5 nehôd a len zázrakom sa nikomu nič nestalo. Na čo sa čaká?

11.01.2016 | 11:27

O neslávnom trnovskom esíčku sme v Žilinskom večerníku už písali. Pravotočivú zákrutu ročne nezvládne niekoľko vodičov a autami končia buď v potoku, alebo v plotoch. V minulosti obyvatelia žiadali osadiť na cestu retardéry, to však správca odmietol. Cez Vianoce sa tu však udialo ďalších 5 nehôd a len zázrakom sa nikomu nič nestalo. Na čo sa čaká?
 

ŽILINA–TRNOVÉ. „To už nemôže byť náhoda!“ hovoria obyvatelia ulíc Bagarová a Dolná Trnovská na margo piatich dopravných nehôd, ktoré sa na spomínanom úseku udiali v priebehu 10 dní. „Najhoršie na tom je, že tadiaľto chodia deti. Toľko šťastia, že tu zatiaľ nikoho nezabilo,“ konštatuje obyvateľ Trnového Stanislav Kubena, ktorý je nehodami priamo dotknutý. Autá, ktoré nezvládnu pravotočivú zákrutu, totiž pravidelne končia rovno v jeho plote. Aj po posledných dvoch nehodách, ktoré sa tu odohrali koncom roka, zostal plot pána Kubenu zdemolovaný. Ten však nad tým už len mávne rukou. „Cítime sa tu ako v Sýrii, každá nehoda je riadna rana,“ hovorí. Jeho sused Jaroslav Hruška ho dopĺňa: „Už len keď počujeme ísť nejaké auto rýchlejšie, máme strach, ako to skončí. A keď sa stane nehoda, tak len s malou dušou vychádzame von, či to vodič prežil alebo nie.“

 

Je to najmä o vodičoch

Obyvatelia pred dvoma rokmi žiadali formou petície osadiť na ceste retardéry, v tom im však správca, Žilinský samosprávny kraj, nevyhovel, úsek sa totiž nepovažuje za nehodový a umiestnenie spomaľovačov by mohlo premávku ešte viac skomplikovať. Namiesto retardérov boli popri ceste v minulosti osadené nové dopravné značky, zvodidlá a rýchlosť sa znížila na 40 km/h. „Nemajú žiadny záujem to riešiť a kryjú si chrbát tabuľou 40-tky. Nemusia to byť práve retardéry, ale je tu množstvo iných riešení, ako prinútiť ľudí jazdiť pomalšie, napr. ostrovčeky,“ uvažuje Stanislav Kubena.

Zásadný problém nevidia miestni len v rýchlej jazde, ale aj v šmykľavej vozovke. „Problém je podľa nás aj v povrchu vozovky, ktorý sa menil pred dvoma rokmi po výstavbe kanalizácie. Najmä takto v zime je veľmi klzký,“ dopĺňa svojho suseda Jaroslav Hruška.

Analytik z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) tiež označuje za hlavnú príčinu prekročenú rýchlosť. „Úsek, o ktorom sa bavíme, nevyzerá na prvý pohľad nijako zvláštne a nebezpečne. Podľa štatistík nehôd a škodových udalostí, ktoré boli zaznamenané na danom úseku za posledné obdobie, je zrejmé, že vodiči vo väčšine prípadov podceňujú situáciu, systematicky prekračujú rýchlosť. Táto skutočnosť je podľa nás pri vlhkej vozovke najväčšou príčinou vzniku dopravných nehôd,“ rozoberá situáciu Miloš Zuziak z VÚD.

Tvrdenie, že za nehody môže nový asfalt, je podľa neho odvážne. „Každý novopokladaný koberec by mal vykazovať stanovené parametre pre bezpečnú a plynulú jazdu. Ak sa obyvateľom zdá drsnosť vozovky nedostatočná, môžu si ju dať kompetentným subjektom zmerať,“ odporúča.

 

Pomôže rozšírenie vozovky a nový chodník?

Od júna minulého roku, kedy sme vo Večerníku po prvýkrát upozornili na nebezpečnú situáciu v Trnovom, sa tu odohrala ďalšia séria dopravných nehôd. Zmenil sa postoj správcu? Pristúpi k opatreniam, ktoré by obmedzili nehody? „V tomto roku plánuje Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) uskutočniť zatrubnenie potoka Trnovka, po čom sa vytvoria podmienky na vybudovanie chodníka pre bezpečnejší pohyb chodcov a ďalšiu úpravu tejto cesty. Dôležité však stále ostáva, aby vodiči dodržiavali predpísanú rýchlosť a dbali na bezpečnosť,“ uviedla hovorkyňa ŽSK Lenka Záteková.

Podľa údajov od polície sa na úseku ulíc Bagarová a Dolná Trnovská udialo v roku 2014 päť dopravných nehôd a tri škodové udalosti. V minulom roku to boli tri nehody a tri škodové udalosti. Ako príčinu polícia uvádza nesprávny spôsob jazdy a nedovolenú rýchlosť jazdy. Podľa obyvateľov sa tu však havárií stalo oveľa viac, minulý rok ich napočítali 19, v mnohých prípadoch vodiči z miesta nehody ušli. „Nikde v rámci kraja sa podľa nás na takom krátkom úseku neodohrá toľko nehôd ako tu,“ poznamenajú na záver.
 

Michala Stehlíková
Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod