Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

20. november 2018 | Félix

Automoto

TEST: OPEL CORSA LPG – jazda v znamení výraznej úspory nákladov na palivo

V tohtotýždňovom vydaní rubriky Auto-moto skúšame Opel Corsa s novou a veľmi zaujímavou továrenskou prestavbou na takzvaný ropný plyn, známy ako LPG. V dnešnej dobe môžu byť ceny palív ľahostajné snáď len pre málokoho. Preto má už praktický každá automobilka vo svojom modelovom portfóliu aspoň jeden úsporný model s benzínovým, resp. naftovým motorom. Nemecký Opel v tomto smere zašiel ešte ďalej a pri populárnej Corse a tiež i ďalších modeloch Astra, Meriva, Zafira TOURER a Insignia začal ponúkať aj fabrickú prestavbu na LPG. Žilinská spoločnosť AUTOTIP, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Opel nám na test zapožičala práve takéto vozidlo, konkrétne Opel Corsa vo výbave Sport s benzínovým motorom 1,2i 16V, ktorý je upravený i na spaľovanie ropného plynu LPG.

18.02.2013 | 16:10

Opel Corsa poslednej generácie je na našom trhu v triede malých automobilov už dostatočne etablovaný. Tiež môžeme skonštatovať, že sa radí medzi najpredávanejšie modely v spomenutej triede
a aj k najpredávanejším modelom značky s bleskom v znaku. Po novom však modelovú ponuku Corsa rozširuje práve LPG verzia, ktorú dnes testujeme. Otázka teda znie: Ako v praxi a bežnom požívaní novinka funguje? A s akou úsporou nákladov na palivo môžeme pri Opli Corsa LPG počítať?

Vzhľad a interiér:

Skôr, než prejdeme podrobnejšie k funkcii verzie LPG, stručne zhodnotíme Corsu z hľadiska dizajnu a využitia. Opel Corsa aj po niekoľkých rokoch výroby nezovšednel a jeho dizajn môžeme stále označiť za svieži. Tomu určite napomohol aj facelift z roku 2011, pri ktorom bola prepracovaná najmä predná časť. Prednej časti dominujú zaujímavo tvarované svetlá a najmä chrómovaná maska
s integrovaným logom. Efektne pôsobia i chrómované dekoračné lišty pri hmlovkách a podobne. Testovaná Corsa bola v praktickejšej 5-dverovej verzii. Ak sa bližšie pozrieme na rozmery, tak platí, že vozidlo meria 3999 mm, široké je 1737 mm, výška dosahuje 1488 mm a rázvor náprav 2511 mm. Prestavbou na LPG čiastočne utrpel kufor, objem 285 litrov síce zostal zachovaný, ale priestor pre rezervu nahradila nádrž na LPG. Vďaka dvojitému dnu batožinového priestoru sa však do spodnej časti zmestí dojazdové koleso. Po presunutí sa do interiéru nemáme z hľadiska priestoru či funkcie ku Corse žiadne výhrady. Posed za volantom je príjemný, výhľad slušný a aj priestorové pomery na zadných sedadlách sú dostatočné. Z hľadiska ergonómie môže niekomu prekážať snáď len prístrojový panel, na ktorom sa nachádza azda až priveľa tlačidiel. Interiér novej Corsy LPG je na nerozoznanie od klasickej verzie, až pri podrobnejšom skúmaní zistíte, že na palubovej doske pribudlo tlačidlo LPG, ktorým sa prepína pohon na plyn, resp. benzín a tu sa odlišnosti končia. Testovaná verzia vo výbave Sport navyše obsahovala prvky, ktoré nie sú štandard pre kategóriu malých vozidiel a to vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Ďalej tiež klimatizáciu, automatické svetlá, dažďový senzor, USB vstup a podobne. Z dekoračných prvkov spomeňme chrómovanú koncovku výfuku či sedadlá obšité kontrastnou červenou niťou.

Jazda:

Z hľadiska jazdy, využitia či zvukového prejavu sa LPG verzia prakticky nijako nelíši od tej klasickej. Výhodou továrenskej prestavby je bezpochyby fakt, že Opel pri konštrukcii a úprave motora myslel hlavne na spaľovanie benzínu v kombinácii s LPG. Tomu zodpovedajú napríklad zosilnené ventily, váhadlá, iná hlava motora ako v klasickej benzínovej „jednadvojke“, prepracovaná riadiaca jednotka motora, zosilnená karoséria a podobne. Motor na alternatívny pohon LPG je skrátka priamo prispôsobený na tento pohon výrobcom. Všetko samozrejme pri zachovaní plnohodnotnej záruky. V praxi pri naštartovaní vozidla je riadiaca jednotka prepnutá na benzínový režim, po zahriatí motora sa však automaticky nastaví na úspornejší režim LPG. To signalizuje už spomenuté tlačidlo na palubovej
doske, ktoré sa rozsvieti. Ak chcete jazdiť na benzín, stačí toto tlačidlo znova stlačiť – keď nesvieti, jazdíte na benzín. Výhodou je i jeden ukazovateľ na palubovej doske, ktorý monitoruje stav PHM v  oboch nádržiach. Ak sa v nádrži minie LPG, riadiaca jednotka sa opäť prepne na benzínový režim a môžete pokračovať v jazde. Akčný rádius Corsy LPG tak činí minimálne 1200 km, čo je  neuveriteľná hodnota. Ešte zaujímavejšia je i úspora nákladov na palivo, ktorá pri aktuálnych cenách LPG činí minimálne 40% oproti konvenčnému motoru.

Celkový dojem?

Opel Corsa LPG v našom teste jednoznačne potvrdil, že takáto prestavba dáva zmysel. Za akceptovateľnú cenu verzie LPG získavate vozidlo s neuveriteľným dojazdom, ale hlavne sa podstatne znížia náklady vynaložené na PHM. Nezanedbateľný je i ekologický aspekt s podstatne nižšími emisiami a tým spojenými výhodami. Pozor si naopak treba dať na vjazdy do neodvetrávaných podzemných garáží, kde LPG vozidla nesmú.

V Žiline si nový Opel Corsa LPG môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Opel v našom regióne, spoločnosti AUTOTIP, spol. s r. o. na Ulici vysokoškolákov,
kde na vás čakajú i ďalšie modely Opel s továrenskou prestavbou na LPG.

Autor: Peter Hlačik

Technické parametre:
Model: OPEL CORSA 1,2i 16V Twinport LPG (5DV.)
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/hp (benzínový režim): 63/85
Výkon kW/hp (LPG režim): 61/83
Točivý moment Nm (benzín/ LPG): 115/110
Maximálna rýchlosť km/h (benzín/LPG): 170/168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (benzín/LPG): 13,9/14,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba l/100 km (benzín/LPG): 5,6/7,1
Výbava: 1,2i 16V (3-dv.) – Selection (benzín) Cena: od 9890 €
Výbava: 1,2i 16V LPG (5-dv.) – Sport (testovaný model)Cena: 11 890 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA ŠTVRTOK
4 °C
2 °C
2 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod