Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| 1°C

Spravodajstvo

Transparentné obstarávanie v Bytči prešlo s kompromisom

Mestské zastupiteľstvo, na návrh poslanca Petra Bologu, prijalo uznesenie, ktoré stransparentní verejné obstarávanie. Od 1. mája bude mestský úrad pri všetkých nákupoch a objednávkach nad 2-tisíc eur povinný zverejniť ponuku na internetovej stránke po dobu najmenej 5 dní a zároveň bude musieť osloviť 5 miestnych podnikateľov. 

06.05.2013 | 13:42

Mestské zastupiteľstvo, na návrh poslanca Petra Bologu, prijalo uznesenie, ktoré stransparentní verejné obstarávanie. Od 1. mája bude mestský úrad pri všetkých nákupoch a objednávkach nad 2-tisíc eur povinný zverejniť ponuku na internetovej stránke po dobu najmenej 5 dní a zároveň bude musieť osloviť 5 miestnych podnikateľov. 

 

BYTČA. Zároveň poslanci zaviazali úradníkov aktualizáciou databázy všetkých podnikateľských subjektov. „Verejné zákazky by mali byť obstarávané spravodlivo, mala by byť zabezpečená rovnosť šancí. Vedie to k šetreniu finančných prostriedkov. V Bytči sa osvedčili aj elektronické aukcie, ktoré ušetria ročne desaťtisíce eur a toto je ďalší nástroj na šetrenie peňazí,“ povedal predkladateľ návrhu Peter Bologa. Doteraz mesto pri zadávaní zákaziek do 20-tisíc eur len s ponukou oslovilo tri subjekty, informáciu nikde nezverejnilo a často ani nepoužilo elektronickú aukciu.

Lepšie pre obstarávateľa
Prijaté uznesenie hodnotí pozitívne aj Ivan Rončák z Transparency International Slovensko. Podľa neho ten, kto kupuje, v tomto prípade mesto, nemá komplexný prehľad a čím viac subjektov sa o ponuke dozvie, tým viac ich môže poslať ponuky a tým lepšie si môže mesto vybrať kvalitu a najvýhodnejšiu cenu. „Čím je obstarávanie otvorenejšie, tým lepšie pre obstarávateľa,“ uviedol Ivan Rončák.

Pôvodný Bologov návrh však mestská rada a primátor okresali. Poslanec žiadal, aby mesto pri každom návrhu rozoslalo e-mailom informáciu všetkým podnikateľským subjektom, ktoré v danom obore v meste pôsobia. Primátor Miroslav Minárčik navrhol zúžiť to na tri. Nakoniec sa dohodli na piatich podnikateľských subjektoch.

Kompromisné riešenie
„Je to kompromis, aby sme nezahltili úrad. Vyhodnocovanie totiž nie je jednoduchý proces a my by sme museli všetky ponuky vyhodnocovať a každému odpovedať. Tým by sme zahltili úrad. Za podstatné považujem to, že od 1. mája budú všetky ponuky zverejnené na stránke. Okrem toho ešte priamo oslovíme troch miestnych podnikateľov, čím navyše zvýhodníme domácich. Prihlásiť sa však bude môcť ktokoľvek. Veď všetci budú vedieť, že informácie zverejňujeme a je v ich záujme si stránku pozerať,“ argumentoval na zastupiteľstve Miroslav Minárčik.

Podľa hovorkyne Zdenky Svrčkovej je totiž zverejňovanie zákaziek na aukčnom portáli, ktorý je umiestnený na web stránke mesta, najtransparentnejším spôsobom, ako sa môžu podnikatelia zapojiť do procesu verejného obstarávania. „Ostatné úkony – oslovovanie 5, 10 atď. podnikateľských subjektov je len subjektívne a z hľadiska dodržiavania zákona nepodstatné. Ak sa naučia podnikatelia a živnostníci reagovať na ponuky na našej web stránke, splní to svoj účel. Na okraj uvádzame, že ani sám pán poslanec, ako vedúci pracovník, nepostupuje tak, ako sám navrhuje,“ dodala Zdenka Svrčková.

Peter Bologa hovorí, že porovnávať obstarávanie na strednej škole a obstarávanie mesta je smiešne a účelové. Proces verejného obstarávania a finančný tok mu totiž limituje zriaďovateľ v súlade so zákonom a predpismi Trenčianskeho samosprávneho kraja.

Je však presvedčený, že v dnešnej dobe je veľmi jednoduché a lacné rozposlať e-maily všetkým podnikateľom, ktorí vyhovujú kritériám a rovnako aj súťaž vyhodnotiť. „Škoda, že sme museli ísť do kompromisov. Som však rád, že Bytča sa posunula pozitívnym smerom. Mali by sme otočiť kormidlo a odraziť sa od dna v rámci hodnotenia otvorenosti samospráv, ktoré bolo pre naše mesto hanbou,“ uzavrel.

Michal Filek

Snímka autor

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod