Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 4°C

Kultúra

Abstraktné zatepľovanie v Galérii Plusmínusnula

V Galérii Plusmínusnula predstavil svoje dielo umelec, ktorého práce vznikli počas mesačnej rezidencie v centre PROGR vo Švajčiarsku. Martin Kochan.

24.02.2014 | 12:28

Pod pojmom Zatepľovanie, čo je presný názov výstavy, si nie každý predstaví to isté. Podľa Martina Kochana ide v rámci tejto expozície aj z jeho pohľadu o novú vizualitu sídlisk, ktoré začali maliari farbiť. „Najprv sú celé také vybodkované a potom sa celé nafarbia, dajme tomu, že na cukríkovoružovo. Preto tá vizualita začína takou abstrakciou, ktorú som hľadal,“ prezrádza k názvu výstavy.

Pred vstupom do samotnej Galérie Plusmínusnula je možnosť vzhliadnuť už vonku jeden segment jeho práce. Na vreckovkách sú namaľované škvrny, prípadne len drobné bodky vytvárajúce raster pripomínajúci raster práve zatepľovaného domu. Papierové vreckovky sa môžu pohybovať s pohybom vzduchu a Kochan nimi zatepľuje interiér Galérie. „Keď tam navliekli polystyrén a potom prekryli nejakým šedým tmelom, a vlastne celé to bolo nabodkované, tak som sa toho chopil a začali sa u mňa vytvárať prvé vreckovky,“ uvádza výstavu samotný Martin.

Obrazy a vreckovkové kreácie začali, ako vraví, vznikať, keď prišiel do Banskej Štiavnice a spolu so švajčiarskymi umelcami sa dali do roboty. Tvrdí, že každá jedna vreckovka je jedinečná maľba: „Ako som ich dal na radiátor, tým teplým vzduchom z radiátora začala každá maľba tancovať. Každá sa začala hýbať.“ Videová stopa, ktorú natočil, je k dispozícii aj na Youtube.

Jeho dielo údajne povzbudila v inšpirácii krásna ázijská študentka, ktorú si všimol na výstave v Berne. V momente, ako ju uvidel, dostal vnuknutie: „Odfotil som ju pred mojimi vreckovkami. Keď som ju dal na sociálnu sieť, jej kamarátky z Kórey mi k nej začali obrázkovým písmom vypisovať komentáre.“ Vtedy si vraj uvedomil, že je to viac ako maľba. Bolo to preňho niečo ako písaný text a znenazdajky robil viac vecí intuitívne.

Kurátorka výstavy Katarína Gatialová popisuje: „Kochan svojimi prácami upozorňuje na rôzne protesty z jeho okolia. Ako napríklad v práci, kde svojím skokom do kopy mincí pred švajčiarskym parlamentom podporil protesty za zavedenie nepodmienečného základného príjmu. Kochan je abstraktný umelec, ľavičiar a aktivista.“

Výstava potrvá do ± 14. marca. Vstup je voľný. Otváracie hodiny galérie: Po – pi: 15. – 18. h.

Petra Vörösová
Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod