Žilinský Večerník

5. máj 2024 | Lesana, Lesia
| 6°C

Spravodajstvo

Cesta pod Strečnom ohrozuje vodičov ako nikdy predtým

Približne desaťkilometrový úsek cesty I/18 od Strečna až po Dubnú Skalu patrí medzi najnehodovejšie cesty v našom kraji. Okrem nebezpečného brala pod hradom Strečnom, kde hrozí zosuv, ohrozujú vodičov aj suché stromy či padajúce kamene zo svahov. Naposledy sa tu koncom júla zosunula zemina, ktorá zahatala cestu na niekoľko hodín. Cez víkend zas vodičov zdržala ťažba stromov.

10.08.2015 | 11:42

Približne desaťkilometrový úsek cesty I/18 od Strečna až po Dubnú Skalu patrí medzi najnehodovejšie cesty v našom kraji. Okrem nebezpečného brala pod hradom Strečnom, kde hrozí zosuv, ohrozujú vodičov aj suché stromy či padajúce kamene zo svahov. Naposledy sa tu koncom júla zosunula zemina, ktorá zahatala cestu na niekoľko hodín. Cez víkend zas vodičov zdržala ťažba stromov.
 

STREČNO – VRÚTKY. Vodiči, ktorí jazdia týmto smerom každý deň, sa priam modlia, aby sa tunel Višňové podarilo dokončiť čo najskôr. Žilinčan Juraj, ktorý pracuje v Martine, hovorí, že sa tu narodil už nejeden raz. „Napríklad naposledy, keď sa zosunul svah. Keby som išiel o dve sekundy neskôr, tá zemina ma pochová. Musel som zastaviť na odpočívadle, potreboval som to predýchať,“ spomína na nepríjemný zážitok. To nebolo všetko. O niekoľko minút neskôr sa za Strečnom odohrala dopravná nehoda, ktorá ho zdržal ďalšiu polhodinu. „Minimálne dvakrát do mesiaca je tu nejaké zdržanie. Začínam už strácať nervy,“ priznáva.

 

Cestári zvolajú rokovanie

Zosuv pôdy, ku ktorému došlo 24. júla, spôsobila silná búrka, ktorá sa v ten deň prehnala cez Lúčanskú Malú Fatru. V dôsledku prívalového dažďa rozbujnel lesný potok, ktorý vyplavil zemnú suť až do výšky jeden meter priamo na vyťaženú cestu. Premávka bola obmedzená a dokonca nejakú dobu úplne pozastavená až do pol dvanástej v noci. „V týchto dňoch sa realizuje pri obmedzení premávky odvoz nánosov, úprava terénu popri ceste I/18, obnova cestnej priekopy a čistenie kalovej jamy a priepustov. Slovenská správa ciest (SSC) v súčasnosti nepripravuje žiadne ďalšie opatrenia v tomto úseku. SSC požiadala Okresný úrad životného prostredia v Martine o zvolanie rokovania vo veci vybrežovania lesného toku,“ uviedla k udalosti hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová.

Aby toho nebolo málo, za posledné dva víkendy sa na ceste vykonával aj výrub schnúcich a lykožrútom napadnutých stromov. Lesníci spolu vypílili takmer 200 metrov kubických dreva. „Išlo o výnimočnú akciu. Bežne sa ťažba v tomto úseku nevykonáva. V posledných rokoch podnik iba likvidoval spadnuté stromy ohrozujúce dopravu. Pokiaľ sa v budúcnosti ukáže akútna potreba podobného zásahu, nevylučujeme, že sa výrub na ceste pod Strečno bude opakovať,“ povedal hovorca Lesov SR Vlastimil Rezek.

 

Vypílené stromy zvážal vrtuľník

Pri ťažbe asistovala aj polícia, ktorá riadila dopravu. „Uplynulý víkend sa spílené stromy odstraňovali z porastu vrtuľníkom, čo si vyžiadalo opätovné obmedzenie dopravy v sobotu aj v nedeľu od 5. do 11. h v polhodinových intervaloch,“ dodal hovorca Lesov SR.

Bezpečnosť na rizikovom úseku ohrozuje aj skalný masív pod hradom Strečno. Hrozí tu pád veľkej skaly, ktorá sa od brala rapídne odkláňa najmä za posledné dva roky. Geológovia označili stav za vážny, na poslednom výjazdovom rokovaní sa ním zaoberala aj vláda. Rozhodnutie, aký postup zvolia na zaistenie brala, bude známe až koncom septembra.

Naposledy sa svahy okolo cesty zabezpečovali vo veľkom rozsahu v roku 2009. Okolo cesty pribudli dvojmetrové drevené bariéry, ľahké a ťažké ploty, po svahoch sa natiahli siete. K týmto bezpečnostným opatreniam pristúpili cestári po tom, ako sa tu v roku 2007 zrútil kameň na idúce auto, v ktorom sa viezla 19-ročná Češka. Mladé dievča pri nehode zomrelo. V roku 2008 bol dokonca na ceste vyhlásený mimoriadny stav pre padajúce skaly.
 

Michala Stehlíková
Snímka Pavol Ďurčo

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod