Žilinský Večerník

28. apríl 2024 | Jarmila
| 15°C

Spravodajstvo

Chlmčania sa búria proti ťažbe štrkopieskov

Obyvatelia Považského Chlmca minulý piatok opäť vyšli do ulíc a zablokovali dopravu. Chceli tak poukázať na kritickú situáciu, keď musia po úzkej ceste prechádzať vedno s nákladnými autami, ktoré tadiaľto premávajú na stavbu diaľničného tunela a späť. Ba situácia sa má ešte zhoršiť. Prebieha totiž územné konanie k zámeru ťažby štrkov pri ceste v blízkosti skládky odpadov. Primátor Igor Choma k zámeru podpísal v roku 2013 súhlasné stanovisko, hoci je jasne v rozpore s územným plánom.

07.12.2015 | 12:55

Obyvatelia Považského Chlmca minulý piatok opäť vyšli do ulíc a zablokovali dopravu. Chceli tak poukázať na kritickú situáciu, keď musia po úzkej ceste prechádzať vedno s nákladnými autami, ktoré tadiaľto premávajú na stavbu diaľničného tunela a späť. Ba situácia sa má ešte zhoršiť. Prebieha totiž územné konanie k zámeru ťažby štrkov pri ceste v blízkosti skládky odpadov. Primátor Igor Choma k zámeru podpísal v roku 2013 súhlasné stanovisko, hoci je jasne v rozpore s územným plánom.
 

ŽILINA. Už v prvej polovici roka 2013 začal Stavebný úrad mesta Žilina územné konania na dobývanie a ťažbu štrkopieskov a následné zavážanie jám stavebným odpadom a zeminou. Tridsaťdva obyvateľov Považského Chlmca, vlastníkov susedných pozemkov alebo blízkych nehnuteľností, sa stalo účastníkmi konania a snažili sa zámeru zabrániť. „Ťažba, vývoz štrku a dovoz odpadu neúmerne zaťaží už aj tak frekventovanú cestu cez obec. Chodia tadiaľto totiž autá zo stavby tunela. Na dvoch miestach cesty stále nemáme chodník. Ľudia musia chodiť po krajnici pomedzi ťažké nákladné autá, cesta sa navyše vôbec nečistí,“ hovorí predsedníčka OZ Budúcnosť Považského Chlmca Anna Smikoňová.

 

Hrozí tragédia

Otvorenie štrkoviska podľa obyvateľov situáciu ešte zhorší natoľko, že sa tu nebude dať vôbec existovať. Dokonca je vraj len otázkou času, kedy sa tu stane nešťastie. „Hlavný problém je, že územné konanie sa začalo v rozpore s územným plánom. Primátor Igor Choma podpísal súhlasné stanovisko s ťažbou s tým, že to bude vraj len na 4,5 roka a potom sa jamy zavezú odpadom. My tomu však neveríme, pretože aj skládka odpadov, ktorá sa nachádza hneď vedľa a má 60 rokov, začala len navážaním stavebného odpadu do štrkových jám,“ myslí si Anna Smikoňová.

 

Rozhodnutie nebolo vydané

Hovorcu mesta Pavla Čorbu sme sa pýtali, prečo primátor vydal súhlas s ťažbou, ktorá je v rozpore s územným plánom. On to poprel. „Disponujete nepresnými informáciami, pretože na vydanie povolenia je kompetentný Obvodný banský úrad v Prievidzi. Stavebný úrad vydáva územné rozhodnutie o využití územia, čo však nie je povolenie na ťažbu. K dnešnému dňu v tejto veci nebolo vydané rozhodnutie,“ napísal.

Redakcii Žilinského večerníka sa však podarilo získať dokument, prostredníctvom ktorého sa Mestský úrad Žilina, oddelenie architekta mesta, vyjadruje spoločnosti T+T k zámeru ťažby štrkopieskov. „Mestský úrad, oddelenie architekta mesta, súhlasí s predloženým plánovaným zámerom s podmienkou, že po ukončení plánovanej ťažobnej činnosti bude pozemok upravený tak, aby mohla byť realizovaná stavebná činnosť smerujúca k jeho ďalšiemu využitiu v súlade s ÚPN mesta Žilina.“ Pod dokumentom je zreteľný a čitateľný podpis Igora Chomu.

 

Obchoďák na námestí?

Podľa odborníka na územné plánovanie však takýto súhlas nemá oporu v zákone. „Takto by potom mohla v zásade byť povolená akákoľvek stavba kdekoľvek. Veď to by mohli povoliť zastavanie Mariánskeho námestia obchodným domom s tým, že je to dočasné a za 10 rokov to dajú do pôvodného stavu,“ uviedol architekt, ktorý si však nepraje byť menovaný. Podľa jeho slov malo mesto legislatívnu možnosť doplniť a zmeniť územný plán tak, aby dočasne takúto banskú činnosť dovoľoval.

Územný plán tu v súčasnosti povoľuje občiansku vybavenosť, drobné remeselné prevádzky bez škodlivých vplyvov, občianske plochy, parky, verejnú zeleň, detské ihriská. Neprípustné sú hlučné, nehygienické prevádzky aj prevádzky náročné na dopravu. A taká presne je ťažba štrkopieskov.

 

Konanie sa znova začalo

Podľa Pavla Čorbu nemôže mesto povoliť ťažbu. Môže vydať len rozhodnutie o umiestnení stavby – územné rozhodnutie. „K dnešnému dňu v tejto veci nebolo vydané rozhodnutie. Stavebný úrad nemôže vydať a ani nevydá územné rozhodnutie, ktoré nie je v súlade s Územným plánom mesta Žilina, pretože v tomto prípade by konal protiprávne,“ uviedol hovorca. Napriek tomu územné konanie po prerušení sa teraz opätovne začalo.


Chodník za dva roky

Obyvatelia Považského Chlmca si nechcú ani len predstaviť, čo sa stane, keď po ceste bez chodníkov stredom dediny začnú premávať okrem nákladiakov zo stavby tunela aj autá s vyťaženým štrkopieskom. „Už v priebehu konania na výstavbu tunela sme mali požiadavku, aby urobili pozdĺž bytčianskej cesty chodník. Tunel sa stavia a chodník je v nedohľadne. Ľudia chodia po ceste denno-denne, ide nám tu doslova o život. Je to naozaj hrozný život,“ dodala Anna Smikoňová.

Prednosta Mestského úradu v Žiline Igor Liška hovorí, že chodník riešia. Majú vraj už vysúťaženého projektanta, ktorý pripraví projektovú dokumentáciu. Realizáciu predpokladajú v roku 2017 a mala by stáť okolo 170-tisíc eur.

„To už bude končiť stavba tunela a bude pred komunálnymi voľbami. Politik na správnom mieste koná presne takto,“ uzavrela Anna Smikoňová.
 

Michal Filek
Snímka autor

Pozri aj Komentár

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod