Žilinský Večerník

28. apríl 2024 | Jarmila
| 15°C

Nezaradené

MHD zadarmo? Ekonóm vidí riziká

Mestské zastupiteľstvo na základe iniciatívy primátora Igora Chomu minulý týždeň schválilo od 1. decembra bezplatné cestovanie vo vozidlách MHD pre Žilinčanov, ktorí dovŕšili 62 rokov a starších, ktorí nemajú podlžnosti voči mestu a dopravnému podniku. Doteraz bezplatne jazdili Žilinčania vo veku nad 70 rokov. Opatrenie je ďalším krokom k naplneniu zámeru primátora, aby bola MHD bezplatná pre všetkých. Nie všetci sú však s takýmto krokom stotožnení.

05.10.2015 | 14:49

Mestské zastupiteľstvo na základe iniciatívy primátora Igora Chomu minulý týždeň schválilo od 1. decembra bezplatné cestovanie vo vozidlách MHD pre Žilinčanov, ktorí dovŕšili 62 rokov a starších, ktorí nemajú podlžnosti voči mestu a dopravnému podniku. Doteraz bezplatne jazdili Žilinčania vo veku nad 70 rokov. Opatrenie je ďalším krokom k naplneniu zámeru primátora, aby bola MHD bezplatná pre všetkých. Nie všetci sú však s takýmto krokom stotožnení.
 

ŽILINA. „Tarifnou úpravou od 1. 10. 2014 bolo uvedené do praxe bezplatné cestovanie pre občanov vo veku nad 70 rokov s trvalým pobytom v Žiline, a to neobmedzene. V napĺňaní zámeru spustiť bezplatnú dopravu pre všetkých Žilinčanov pokračujeme a navrhujeme ďalší krok, ktorým je spustenie bezplatnej dopravy pre 62– až 69‑ročných s reálnym výhľadom na celomestskú MHD zdarma,“ uviedlo mesto v materiáli, o ktorom rokovali poslanci.

 

Budovali, prispejú im

Podľa primátora totiž práve ľudia v tomto veku boli počas ich ekonomicky aktívneho života zamestnaní a priamo prispievali k rozvoju mesta. „Práve aj z ich daní a odvodov bola vybudovaná podstatná časť majetku mesta – školy, škôlky, cesty, plaváreň, divadlo aj mestský úrad. Preto máme minimálne morálnu povinnosť týmto ľuďom to priamo vrátiť alebo takto im aspoň čiastočne prispieť vzhľadom na ich ekonomickú situáciu k lepším životným podmienkam,“ argumentuje mesto.

Opatrenie sa týka 8029 občanov a dopad na rozpočet bude 209‑tisíc eur, o ktoré mesto zvýši dotáciu pre dopravný podnik.

Väčšina poslancov tento krok mesta podporila. Medzi nimi aj členovia klubu strany SIEŤ. „Sieť podporila bezplatnú hromadnú dopravu pre žilinských seniorov. Pre nás sú to ľudia, ktorí roky pracovali, platili dane, vytvárali hodnoty, na ktorých je dnes Žilina postavená. Myslíme si, že po tých rokoch si to zaslúžia, lebo práve oni sa skladali na trolejbusy, cesty, infraštruktúru, po ktorej my dnes jazdíme a je to to minimum, čo pre nich môžeme urobiť,“ hovorí šéf žilinského klubu strany Sieť Martin Kapitulík.

 

Kde na to zoberieme?

Proti však hlasoval Štefan Zelník (SNS). Podľa jeho slov by si mali občania uvedomiť, že ak bude mesto hradiť bezplatnú dopravu v MHD, bude musieť ubrať peniaze niekde inde, čo sa prejaví na čistote mesta, neopravených uliciach, finančne poddimenzovanom školstve, nevybudovaných športoviskách a podobne.

 

„Nikdy nič nebolo a nie je zadarmo. Aj takzvané cestovanie zadarmo musí niekto zaplatiť. Treba si uvedomiť, že mesto má istý objem finančných prostriedkov a že požiadavky obyvateľov na čistotu, bezpečnosť, opravu chodníkov, podporu športu, škôl, detských ihrísk a mnoho ďalších vecí, sú veľmi veľké a oprávnené. Keď zastupiteľstvo schválilo, že občania od 62 rokov nebudú za cestovanie platiť, treba si povedať aj to, že mesto to bude stáť 209‑tisíc eur očne a tieto peniaze treba niekde zobrať, teda bude treba ubrať z peňazí určených na iné potrebné veci,“ uviedol Štefan Zelník.

 

Niekto to zaplatí

Lekár a bývalý viceprimátor hovorí, že aj on by rád doprial tejto skupine obyvateľov výhodu cestovania zadarmo. Podľa neho to však nie sú efektívne vynaložené peniaze. Ak by mesto dokonca zaviedlo bezplatnú MHD pre všetkých, stálo by to ročne rozpočet 2,5 milióna eur a v takom prípade si treba uvedomiť, ako by mesto vyzeralo. „Z krátkodobého hľadiska to vyzerá veľmi dobre – budeme mať „zadarmo dopravu“. Z dlhodobého hľadiska ak sa pozrieme, čo by sme za 209‑tisíc alebo neskôr za 2,5 milióna eur ročne mohli urobiť – opraviť cesty, chodníky, školy..., urobiť výsadbu kvetov, zelene, zlepšiť čistotu v meste, na sídliskách a v prímestských častiach, školách, ihriskách...., zvýšiť bezpečnosť... Samozrejme, ak ľudia povedia, že chcú mať bezplatnú MHD na úkor iných potrebných vecí, nezostane mi nič iné, ako s tým súhlasiť. Nemyslím si však, že takto to chce väčšina ľudí. Mali by sme skončiť s touto falošnosťou, že chceme predsa niekomu dopriať. Uvedomme si, že to zaplatíme všetci. Podľa mňa hradiť cestovné na úkor iných dôležitejších vecí nie je správne,“ dodáva Štefan Zelník.

Argumentácia mesta v prospech bezplatnej dopravy je podľa Štefana Zelníka postavená na vode. Mesto vraj totiž argumentuje tým, že 60 % opýtaných súhlasí s dopravou zadarmo. „Samozrejme, že súhlasia, veď kto by si neželal jazdiť zadarmo, keď nepozná všetky súvislosti ani to, čo to bude v skutočnosti znamenať pre mesto?“ dodáva poslanec.

 

Kvôli obchvatu

Ďalším argumentom mesta je to, že takýto systém funguje vo Frýdku‑Místku na Morave. Informáciu nám potvrdila Jana Matějíková z tlačového odboru magistrátu mesta Frýdek‑Místek. Dôvod zavedenia tohto opatrenia však mali úplne iný, ako uvádza žilinský primátor. „Projekt sme rozbehli v marci 2011 s cieľom vrátiť ľudí späť do autobusov a uľaviť osobnej doprave v centre mesta, pretože nám stále chýba obchvat, mestom prechádza až 45‑tisíc áut denne, čo je spojené s hlukom a škodlivinami z výfukových plynov,“ uviedla pre Žilinský večerník.

Frýdeckomístecký magistrát MHD zdarma dotuje. Podľa hovorkyne sú však náklady oproti minulosti neporovnateľné, pretože pred zavedením MHD zdarma jazdili autobusy len po meste, za čo platili ročne viac ako 34 miliónov korún. „Dnes zachádzame do 17 obcí a platíme za to zhruba o 33 miliónov viac,“ dodala.

Zatiaľ čo pred týmto opatrením previezla MDH 3,8 milióna ľudí ročne, teraz je to o 3 milióny viac. „Projekt je podporovaný naprieč politickým spektrom. Má veľký úspech a ohlasy v zahraničí. Prilákal ľudí späť do autobusov a prinútil ich nechať doma staré autá, čo v konečnom dôsledku zlepšuje kvalitu životného prostredia. ČSSD, politická strana, ktorá pred piatimi rokmi projekt presadila, si vie predstaviť, že by mohol fungovať aj potom, ako bude vybudovaný obchvat mesta. Pôvodná myšlienka totiž bola, že MHD zdarma bude len do doby vybudovania obchvatu. Ten je však stále v nedohľadne,“ uzavrela Jana Matějíková.
 

Ekonóm hovorí o rizikách

Ekonóm však vidí v takomto kroku riziko. „Ak chceme riešiť dopravnú situáciu a problém s nedostatkom parkovacích miest v mestách, je výrazná dotácia a tým znižovanie ceny cestovného v hromadnej doprave ideálnym spôsobom. MHD úplne zadarmo však nie je najvhodnejším riešením. Vo všeobecnosti nie je dobré dávať niečo zadarmo. Ja by som videl aj politické riziko populizmu – možno to dnes rozpočet mesta dovoľuje, ale v budúcnosti to tak nemusí byť a ak teraz niekto zruší cestovné, nik sa ho neodváži kvôli strate preferencií znovu zaviesť. To môže viesť k závažným ekonomickým problémom v MHD. A tiež – zdroje schválené v rozpočte pre MHD môžu chýbať inde,“ povedal.
 

Michal Filek
Snímka archív

 

Pozri aj Komentár

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod