Žilinský Večerník

28. apríl 2024 | Jarmila
| 11°C

Spravodajstvo

Súťaž na auto mohla byť nezákonná

Je pravdepodobné, že pri obstarávaní primátorského auta za necelých 80-tisíc eur mesto Žilina porušilo zákon. Nielen poslanec Ľubo Bechný si myslí, že podmienky tendra mali byť stanovené tak, aby vyhovovali len jednému konkrétnemu autu. Už aj expert Aliancie Fair – Play pre verejné obstarávanie hovorí, že stanovené podmienky boli diskriminačné a nezákonné a takáto súťaž nemala byť nikdy vyhlásená. Postup mesta preverí Úrad pre verejné obstarávanie.

21.06.2016 | 13:19

Je pravdepodobné, že pri obstarávaní primátorského auta za necelých 80-tisíc eur mesto Žilina porušilo zákon. Nielen poslanec Ľubo Bechný si myslí, že podmienky tendra mali byť stanovené tak, aby vyhovovali len jednému konkrétnemu autu. Už aj expert Aliancie Fair – Play pre verejné obstarávanie hovorí, že stanovené podmienky boli diskriminačné a nezákonné a takáto súťaž nemala byť nikdy vyhlásená. Postup mesta preverí Úrad pre verejné obstarávanie.

 


Mesto Žilina už navyše jednu takúto „súťaž na mieru“ vyhlásilo. V máji 2012 vyhlásil Dopravný podnik mesta Žiliny tender na dodávku nových trolejbusov. Podmienky rovnako nastavili tak, aby ich mohol splniť len jediný uchádzač – Škoda/ SOR. Tá sa skutočne ako jediná prihlásila a v decembri 2012 mestu dodala trolejbusy za 4,8 milióna eur. Mesto sa aj vtedy bránilo tvrdením, že v podmienkach tendra dali možnosť aj ekvivalentného riešenia.

 


Obdobne to bolo aj v prípade obstarávania osobného automobilu pre vedenie mesta za 80-tisíc eur. Vo všeobecných podmienkach súťaže stanovili, že obstarávajú Audi A8 Long alebo ekvivalent. Podľa technickej špecifikácie zákazky to však muselo byť auto, ktoré má najazdených presne 4800 km a dátum prvého prihlásenia bol 1. 4. 2015. Áut vyhovujúcich týmto podmienkam zrejme po Slovensku veľa nejazdí.

 


Podľa poslanca Ľuba Bechného podmienky súťaží a verejných obstarávaní nesmú kopírovať katalóg výrobcov. „V tomto prípade boli podmienky napasované na konkrétny model nachádzajúci sa v predajni, ktorej spolumajiteľom je bývalý politik spájaný s kauzou Gorila. Už v názve bola uvedená značka Audi, čo podľa mňa nebolo správne. Nastavené mali byť len všeobecné parametre, ako výkon, servis, spotreba a pod.“ Hovorca mesta Pavol Čorba reagoval prostredníctvom oficiálne tlačovej správy. V nej tvrdil, že obstaranie vozidla nebolo žiadnym spôsobom „napriamo“, ale cez elektronické trhovisko, čo je nepochybne najtransparentnejší a najefektívnejší systém obstarania.

 


„Mesto si, naopak, uvedomovalo, že nie je vhodné zužovať súťaž len na jeden konkrétny typ, značku alebo charakteristiku, preto do parametrov dopísalo možnosť ekvivalentného plnenia, čo umožňovalo predkladať aj iné ekvivalentné ponuky. Ekvivalentná ponuka znamená, že vozidlo môže mať rovnaké, ale aj lepšie a výhodnejšie kvalitatívne parametre a charakteristiky. Parametre rozširujú predkladanie ponúk aj na vozidlá s najazdeným počtom km od 0 do 4800. Parameter zápisu hovorí len o tom, že ide o modelový rok v súčasnosti predávaný. Čiže auto mohlo mať pokojne aj menej najazdených km, resp. byť aj novšie. Nie je teda pravda, že by vozidlo malo mať len presne stanovený počet kilometrov alebo presne uvedený dátum prihlásenia do evidencie,“ uviedol hovorca.

 

 

Úplne iný názor na súťaž má ale Peter Kunder, expert Aliancie Fair-Play na verejné obstarávanie. Ten tvrdí, že „súťaž s takými podmienkami nikdy nemala byť vyhlásená“.
Z technickej špecifikácie uvedenej na elektronickom trhovisku síce vyplýva, že mesto umožňovalo ponuku aj iného typu motorového vozidla ako Audi A8 Long. „Údaje v technickej špecifikácii boli však uvedené ako požiadavka na presné hodnoty - teda presne najazdený počet kilometrov, zdvihový objem motora, atď. Takto zadaná technická špecifikácia požadovaného automobilu je podľa mňa úplne jednoznačne diskriminačná (tým pádom aj z pohľadu verejného obstarávania nezákonná), pretože neodzrkadľuje funkčné potreby mesta. Okrem toho sa v technickej špecifikácii objavili aj parametre, o ktorých by som sa rád dozvedel, prečo sú pre žilinskú samosprávu dôležité - napríklad to, aby maximálna rýchlosť vozidla bola 250 km/h,“ uviedol pre Žilinský večerník Peter Kunder.

 


Už aj zo samotného formulára zákazky vyplýva, že mesto neumožňovalo v technickej špecifikácii rozpätie maximálnych a minimálnych hodnôt, čo pokojne mohli, ale údaje boli zapísané v kolónke „presne“. Hovorca teda nehovorí pravdu. Poslanci na nákup auta pre vedenie mesta vyčlenili 80-tisíc eur. Takto drahé auto pravdepodobne nemá ani jeden primátor na Slovensku. Aspoň nie primátori krajských miest. Trnavský primátor Peter Bročka jazdí na Peugeote 508 za 26-tisíc eur. Trenčana Richarda Rybníčka vozí Škoda Superb za 34-tisíc eur. Andrea Turčanová z Prešova má v garáži Mercedes za takmer 50-tisíc eur. Primátora Bratislavy rozváža Audi A8 za 66-tisíc eur.

 


Dnes sú niektorí poslanci, ktorí hlasovali za vyčlenenie 80-tisíc eur na primátorovo auto, sklamaní. „80-tisíc som vnímal ako limit, ako strop, ktorý sa prostredníctvom súťaže podarí znížiť. Nestalo sa tak a je vecou primátora, prečo sa takto rozhodol. Ja sám auto nevlastním, v autách sa nevyznám, a preto neviem posúdiť jeho parametre, bezpečnosť, spotrebu a či stoja za tie peniaze,“ uviedol Ján Ničík.

 


Do súťaže sa nakoniec prihlásili dve spoločnosti. Zvíťazila ponuka 79 440 eur, ktorú dala bratislavská spoločnosť AC Bratislava.

 

 

Michal Filek

Foto: archív redakcie

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod