Žilinský Večerník

7. máj 2024 | Monika
| 10°C

Spravodajstvo

Je Žilina bezbariérovým mestom?

Pre mnohých pracujúcich v Žiline, ktorí prichádzajú z Rajeckej a Bytčianskej doliny, je kľúčová zastávka A. Bernoláka. Ak vám nohy neslúžia alebo máte dieťa v kočíku, zastaví vás bariéra zo schodov.

08.11.2016 | 09:50

Podnet nám zaslal anonymný čitateľ, ktorý porovnáva snahu o bezbariérové zavádzanie zastávok mestskej hromadnej dopravy v Žiline s realitou spádovej zastávky pre okolité obce na Ul. A. Bernoláka. Ide o dve zastávky na opačné smery umiestnené pod mostom rovno pri štvorprúdovej komunikácii. „Vystupujú a nastupujú tu ľudia pracujúci a študujúci v Žiline, ale aj chorí a matky s kočíkmi. Nie je tu žiaden bezbariérový prístup, matky musia kočík zobrať popod pazuchu a vyjsť alebo zísť 90 schodov hore a dole. Ľudia na invalidnom vozíku nemôžu túto zastávku použiť vôbec,“ tvrdí. Podotýka, že v čase od 14.15 h do 14.45 h na jedinej zastávke zastaví niekoľko autobusov naraz. „To by ste mali vidieť tú úroveň cestovania „dedinčanov“ v 21. storočí, keď sa každý snaží nastúpiť do toho svojho spoja. Hlavne, že sa v meste budujú bezbariérové zastávky,“ dodáva. Aby to nebolo málo, upozorňuje na zle osvetlené schody, nevhodnú lavičku na sedenie a to, že sa tu žiada prístrešok. „Dôchodkový vek ľudí sa neustále zvyšuje, budeme pracovať aj do 70 rokov. Tak by malo mesto budovať aj bezbariérové zastávky pre obyvateľov z okolitých obcí, ktorí budú starí, chorí, ale zdá sa, že budú musieť pracovať. Mnohí by sme uvítali, keby toto nedôstojné cestovanie začali kompetentní riešiť,“ dodáva čitateľ. V meste sa budujú bezbariérové zastávky a jazdí tu stále viac nízkopodlažných autobusov. Obrátili sme sa na mesto Žilina, ako sa dá situácia riešiť na tejto frekventovanej zastávke. „Jediným vhodným spôsobom je vybudovanie výťahu, aký sa nachádza na nejednej železničnej stanici. Tento investičný zámer je v zásobníku želaných projektov, avšak jeho realizácia bude možná len v prípade, že sa podarí nájsť potrebné finančné prostriedky. Zatiaľ je však táto investícia pre nás finančne náročná, preto v krátkodobom horizonte o tomto zámere neuvažujeme,“ informoval hovorca mesta Pavol Čorba. Keďže zastávka je prevažne využívaná cestujúcimi prímestskej autobusovej dopravy, vylepšenie a doplnenie zastávky by podľa jeho slov mala iniciovať a realizovať SAD Žilina. Mesto sa však pozrie na nedostatočné osvetlenia. „Preveríme, aké sú možnosti zlepšenia osvetlenia schodišťa,“ ubezpečuje hovorca.

 

ZREKONŠTRUOVANÉ CHODNÍKY AJ SOCIÁLNY TAXÍK

Mesto Žilina sa snaží byť bezbariérovým mestom. „Prejavuje sa to naprieč všetkým druhom dopravy: v prípade pešej zóny sa rekonštruujú chodníky so zníženým nábehom pre bicykle, kočíky a vozíky, momentálne sa buduje bezbariérový vstup do zasadačiek mestského úradu, v prípade MHD sa plánuje ďalšia etapa nákupu bezbariérových autobusov a trolejbusov, taktiež sa rekonštruujú zastávky, ktorých obrubníky, respektíve ich výška sa prispôsobí výške podlahy vozidla. Čo sa týka automobilovej dopravy, mesto zriadilo platenú službu – sociálny taxík, ktorý je určený najmä chorým, nevládnym, prípadne zdravotne obmedzeným ľuďom na prepravu. Špeciálne vybavené vo­zidlo disponuje zdvíhacou plošinou pre vozičkárov,“ menuje Pavol Čorba. V sieti zastávok MHD v Žiline je 18 zastávok, ktoré majú bezbariérový, tzv. kasselský obrubník. Tento prvok však sám osebe neurčuje, či je zastávka zároveň aj bezbariérovo prístupná. Obrubník iba zaisťuje bezpečné pristavenie vozidla MHD čo najbližšie k nástup­nej hrane nástupišťa bez toho, aby sa poškodila pneumatika. Aj keď je takto nástupná hrana vybavená, pre vozičkárov môže byť problém sa na takúto zastávku dostať, ak v jej blízkosti nie je zabezpečený bezbariérový nájazd z chodníka na cestu a naopak. „Čo sa týka nízkopodlažných vozidiel, Dopravný podnik mesta Žilina má vo svojom vozidlovom parku 15 nízkopodlažných trolejbusov a 14 nízkopodlažných autobusov,“ uzatvára hovorca mesta.

Foto: Veronika Cvinčeková

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod