Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| -0°C

Z regiónu

Na jar uzatvoria tunely na Kysuciach aj Považský Chlmec

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na jar pristúpi ku každoročnej údržbe diaľničných tunelov. S tým je spojená aj ich úplná uzávera. Týkať sa to bude už aj tunela Považský Chlmec.

12.04.2018 | 08:53

V diaľničných tune­loch Sitina, Horelica, Šibenik, Bôrik, Svrčinovec, Poľana, Branisko a Považský Chlmec zrealizuje NDS v najbližších týždňoch pravidelnú jarnú údržbu. Počas apríla a mája vykonajú pravidelný servis a kontroly vo všetkých diaľ­ničných tuneloch. Doprava bude presmerovaná na sú­bežné cestné komunikácie. S údržbou začali už uply­nulý piatok na diaľnici D2 v tuneli Sitina. Nasledo­vať bude tunel Horelica pri Čadci, ktorý bude uzatvo­rený od piatka 13. apríla od 22. h do nedele 15. aprí­la do 10. h. Ďalšie tunely na D3, Svrčinovec a Poľana uzatvoria 5. mája o 8. h a do prevádzky ich znova pustia 8. mája o 22. h. Ako posled­ný príde na rad nový tunel Považský Chlmec, ktorý odovzdali do prevádzky len pred niekoľkými mesiacmi. Uzatvorený bude od piat­ka 18. mája od 22. h až do stredy 23. mája do 6. h.

PÄŤ DÔVODOV, PREČO POČAS ÚDRŽBY TUNELOV UZATVÁRA NDS TUNELY KOMPLETNE

Národná diaľničná spoloč­nosť má v správe viacero diaľničných jedno- a dvoj­rúrových tunelov, ktoré sa nachádzajú v intraviláne a aj extraviláne obce. Mo­toristi sa často pýtajú, pre­čo nedokáže riešiť odstávky tunelov postupne, čiže naj­prv uzavrieť jednu rúru, kde sa vykoná údržba a v druhej pôjde premávka a po dokon­čení údržby sa jednoducho tento postup vymení. Znie to veľmi logicky a jednodu­cho. NDS však na svojej in­ternetovej stránke vysvetľuje, prečo sa údržba z viacerých pragmatických dôvodov v jednosmerných dvojrúro­vých tuneloch vykonáva uza­tvorením celého tunela: 1. Technologické celky ako vetranie tunela, napájanie vysokého napätia, dopravné značenie, osvetlenie sú pro­jektované na jednosmernú premávku. V prípade vyba­venia každého tunela pre ob­časné zavedenie obojsmernej dopravy v jednej z tunelo­vých rúr by sa vytvárali zvý­šené náklady už pri výstavbe tunela, ako aj pri doživotnej údržbe a následnej výme­ne technologických celkov s ohľadom na životnosť technológie. 2. Počas jarnej/jesennej údržby tunela sa vykonáva­jú aj zásahy do technológie, ktoré ovplyvňujú aj premáv­ku v dočasne obojsmernej tunelovej rúre, napr. výmena technologických celkov po životnosti. 3. V prípade mimoriadnej udalosti v tunelovej rúre by verejnosť unikala cez tu­nelovú rúru, ktorá by bola v údržbe. Počas údržby sa okrem umývania staveb­ných častí tunela servisujú aj nestavebné technológie, ktoré sa nachádzajú v šach­tách pod chodníkmi, teda hrozí pád unikajúcich osôb do šácht. 4. Zabezpečenie dopravného značenia pri presmerovaní dopravy do jednej tunelovej rúry vyžaduje uzatvorenie predmetnej tunelovej rúry, do ktorej sa má presmerovať doprava a následne opätov­né uzatvorenie pri odstraňo­vaní dopravného značenia, čo by vyvolalo neprimerané časové zdržanie a aj náklady. 5. V súčte všetkých faktov je veľmi podstatné, že všet­ky plánované uzávery tu­nelov vykonávame v čase najnižšej intenzity, t. j. v noci alebo počas víkendov a sviatkov.

ALE PREČO TO IDE V ZÁPADNEJ EURÓPE A U NÁS NIE?

Pretože záleží od rozhod­nutia krajiny, či bude fi­nancovať údržbu tunela so zvýšenými nákladmi na technologické vybavenie tu­nela. To znamená, že niekto­ré technológie v našom jed­nosmernom dvojrúrovom tuneli by sme museli inšta­lovať dvakrát. Platí to nielen pri vybavení tunela v eta­pe výstavby, ale aj pri pra­videlnej kompletnej obnove technológií s ohľadom na životnosť jednotlivých tech­nologických celkov. Taktiež je to podmienené aj dĺžkou obchádzkových trás pri uza­tvorenom tuneli. V prípade Slovenska sú obchádzko­vé trasy len zopár kilomet­rov, preto je z ekonomického hľadiska nerentabilné riešiť to spôsobom obojsmernej premávky v tuneloch. A to z dôvodu nielen vstupných nákladov, ale aj omnoho vyšších mesačných nákladov na prevádzku tunela.

Zdroj: ndsas.sk

Foto: ndsas.sk

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod