Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 3°C

Z regiónu

Na Javorkovej zakázali rodičom učiť sa s deťmi matematiku

Veľmi inovatívne už druhý školský rok pristupujú k vzdelávaniu na Základnej škole Vendelína Javorku v Žiline. Po tom, čo v rámci projektu Erasmus+ absolvovali stáže v piatich krajinách Európy, rozhodli sa na prvom stupni angličtinu, matematiku, prvouku a telesnú a športovú výchovu vyučovať inak.

22.03.2018 | 09:36

Angličtina od prvého ročníka je dnes už v zásade bežná vec. Ale na­príklad telesnej výchove sa na prvom stupni bežne neprikladá veľký dôraz. „My sme zaviedli úplne iný, roz­šírený spôsob výučby teles­nej výchovy. Vytvorili sme nový predmet – všeobecnú pohybovú prípravu. Deti sa na ňom priebežne od 1. po 4. ročník ZŠ zaoberajú všetkými športmi, aj atypic­kými. Postupne do štvrtého ročníka by sa mali zoznámiť s mnohými druhmi športov, navštíviť športové centrá, spoznať rôzne športové techniky pod dohľadom skú­seného trénera a potom sa sami budú môcť rozhodnúť, či sa chcú nejakému športu aj venovať. Našou snahou je minimálne to, aby deti dostali možnosť o každom športe niečo vedieť. A navy­še raz za mesiac sa rozprá­vajú o zdravom životnom štýle. Učia sa, čo jesť, čo je pre ich organizmus dobré a naopak, čo škodlivé atď.,“ hovorí riaditeľka školy Jana Popluhárová Čellárová.

Najväčšie zmeny však zavádzajú pri výučbe ma­tematiky a prvouky. Prá­ve matematika býva pre deti najväčším strašiakom. U nás aj vo svete sa vedie veľa diskusií na tému, ako im ju čo najviac zatrak­tívniť. Veď možno práve strach z tohto predmetu mladým ľuďom neskôr brá­ni v tom, aby sa zamerali na štúdium technických pred­metov, ktoré sú v dnešnej dobe najviac potrebné.

„Profesor Hejný v ČR pripravil pre učiteľov úpl­ne iný štýl výučby matema­tiky, ako je to u nás bežné. Učí sa tvorivou metódou, pri ktorej deti samy prichá­dzajú na riešenia. Vytvoril k tomu celý systém a už sú na to vzdelávaní aj učitelia. My sme sa rozhodli, že to u nás tiež zavedieme,“ ho­vorí riaditeľka.

Začali už minulý škol­ský rok s prvákmi. Dnes sú teda už v druhom ročníku. „Podstata je v tom, že uči­teľ zadá žiakom úlohu, kto­rú treba vyriešiť a deti samy prídu na riešenie. Učiteľ im nesmie pomáhať, ale deti hravou formou riešia zada­nie, a pritom ani nevedia, že je to forma učenia. Výhodou je aj to, že rodičia sa s deťmi nemusia doma vôbec mate­matiku učiť.“

Najťažšie vraj pre učite­ľa je, aby sa dokázal udržať a deťom nepomáhal. Ne­smie! Na riešenie musia prísť úplne samy. Na Vende­lína Javorku po štyroch ro­koch Hejného metódu výuč­by vyhodnotia a uvidia ako ďalej. Podľa slov riaditeľky by však veľmi radi pokračo­vali aj na druhom stupni. To však bude zrejme ešte ná­ročnejšie. Najmä na vyško­lenie a prípravu pedagógov. V Žiline takto matematiku vyučujú zatiaľ na dvoch zá­kladných školách, v rámci Slovenska asi na dvadsiatich.

Podstatnou zmenou obsa­hu výučby na škole prešla aj prvouka, a to najmä pričine­ním riaditeľky. „Ja som bola na stáži vo Fínsku, kde som si prešla celým školským systé­mom. Všetko tam u nich stojí na tom, aby mali deti manu­álne zručnosti. Prešli si tam všetkými prácami a remesla­mi, od hrnčiarskych prác až po šitie na stroji či zváranie. Zažili sme to aj my na základných školách, ale po­stupne sa od toho upustilo. My sme sa preto rozhodli, že sa k tomu vrátime. A na tento účel sme vytvorili v Školskom vzdelávacom programe novú obsahovú náplň predmetu prvouka. Deti dostávajú úlo­hy, ktoré majú doma plniť.

Rodičia sú s programom vždy na začiatku školského roka oboznámení. Dôležitá je to­tiž spolupráca s nimi. V do­hodnutý termín potom die­ťa donesie video alebo fotku splnenej úlohy, alebo je pre­skúšané priamo na hodine. Napríklad či vie očistiť ze­miak, pripraviť stolovanie, separovať zber. A sú za to hodnotení. Na konci štvrtého ročníka by deti mali zvládať také činnosti, ako vymeniť žiarovku, uvariť si praženicu alebo vyčistiť záchod,“ pri­bližuje Jana Popluhárová Čellárová. Rodičia takýto spôsob výučby prijali. Len spočiat­ku sa im tri úlohy mesač­ne zdali priveľa.

Škola teda pristúpila k ich redukcii. „Podľa môjho názoru je veľ­mi dobré, že to takto učí­me. Napríklad aj preto, že na tomto predmete môžu zažiť úspech aj deti, ktoré nie sú až také dobré v učení. Takto to zatiaľ neučí nikto iný na Slovensku,“ dodala riaditeľka. Škola je známa aj tým, že má aj športové triedy ho­kejistov a futsalistov. Tiež ju navštevujú kórejské deti. Podľa riaditeľky je to veľmi dobré. Všetky deti vnímajú inakosť, učia sa vnímať rozdielov, rešpektu a tole­rancii. „Aj vďaka tomu ne­mal nikto na škole problém s tým, keď k nám prišli Ró­movia z Bratislavskej ulice, keď sa zrušila škola na Hol­lého. Na prvom stupni sú to milé normálne deti, s kto­rými nie sú žiadne problé­my. Jediný problém vzniká potom neskôr na druhom stupni, pretože často ne­chodia do školy. My sme však mali rómske deti aj v minulosti, takže s nimi vieme robiť aj komunikovať s rodičmi,“ uzavrela Jana Popluhárová Čellárová.

Foto: Archív ZŠ

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod