Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| -3°C

Z regiónu

Stavba vo Višňovom sa môže zamraziť na celé desaťročie, pohrozili poslanci

Minulotýždňový prieskum v tuneli Višňové uskutočnili poslanci dva týždne po tom, ako minister dopravy s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) informovali o tom, že problematický diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala dokončí nový zhotoviteľ.

26.03.2019 | 09:00

Na poslaneckom prieskume sa uplynulý týždeň zúčastnili zástupcovia hnutia OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger a zástupcovia strany SaS Jana Kiššová a Miroslav Ivan. Tí si chceli podľa svojich slov situáciu overiť a zároveň si všetky zainteresované strany aj vypočuť. 

Zamrazená na desaťročie

„Vzhľadom na to, že pri tejto stavbe vznikali problémy a zároveň boli medializované mnohé informácie, rozhodli sme sa zvolať poslanecký prieskum. Prišli sme si pozrieť stavbu a vypočuť stranu zhotoviteľa, Národnú diaľničnú spoločnosť aj stavebný dozor,“ povedala Jana Kiššová (SaS). Jedným z čiastkových, no dôležitých bodov je podľa nej fakt, že každá zo strán má na problém s dostavaním úseku svoj pohľad a zmluvu o dielo čítajú odlišným spôsobom.

Poslanci na stavbe vo Višňovom upozornili na to, že rozhodnutie štátu o výbere nového zhotoviteľa, ktorý má úsek dostavať, nie je správne. Ľudia sa tak podľa nich v spore stali rukojemníkmi a v súčasnosti hrozí, že stavba sa môže zamraziť až na desaťročie.

„Prešli sme si obe tunelové rúry, na 2/3 je sekundárne ostenie hotové, primárne len na 1/3. Toto je napríklad jedno z rizík, keby stavba ostala opustená na niekoľko mesiacov, kým nájdeme nového zhotoviteľa,“ uviedol člen výboru Miroslav Ivan (SaS) s tým, že najlepším riešením by bolo, keby slovensko-talianske konzorcium Dúha – Salini Impregilo stavbu dokončilo.

„Taktiež sme videli mostné konštrukcie s obnaženým debnením, výstužou, ktoré budú chátrať, zvetrávať. To všetko sú veci, ktoré nás budú stáť peniaze. Preto sa na tomto stretnutí všetkých strán pýtame, čo je naozaj príčinou a chceme sa dopátrať, či nie je šanca nejakého zmierlivého záveru, aby došlo k dohode,“ vysvetlil Ivan s tým, že dospieť k zmieru a dohode o pokračovaní medzi všetkými stranami by Slovensku prospelo viac.

Ohrozené eurofondy

„My prví sme prišli s informáciou, že sú prepúšťaní ľudia a že stavba ide pomaly. Počas toho, ako sme sa previezli tunelom, sme nestretli ani jedného robotníka. Toto dielo prakticky stojí a dnes sa dokonca skloňujú nové informácie, ktoré hovoria o tom, že sa nestihne ani nový termín dostavby úseku. Diskusia NDS, zhotoviteľa a dozorov ma nenapĺňa žiadnym optimizmom a predpokladám, že môžeme očakávať ten najhorší variant, kde sa tieto strany obrátia na medzinárodné súdy,“ skonštatoval uplynulý týždeň poslanec Ján Marosz (OĽaNO-NOVA).

Podľa Marosza ide v tomto spore aj o finančný aspekt a predraženie stavby. Čerpanie eurofondov je totiž podľa jeho slov ohrozené, keďže stavba sa musí dokončiť do roku 2023. „Dielo bolo vytendrované za približne 409 miliónov eur a očakávame, že už sú nachystané ďalšie firmy na pozadí, ktoré ho budú za minimálne rovnako veľkú sumu dokončovať,“ podotkol poslanec, podľa ktorého momentálne riešenie spočíva v zostavení kvalitného krízového manažmentu.

„Zároveň by mali politici aktívne trvať na tom, aby sa práce čím skôr rozbehli. Ľudí zaujíma, kedy bude dielo konečne dokončené. Nechýba totiž veľa, aby bol tunel sprejazdnený. Problémom sú však aj vonkajšie objekty, napríklad križovatka Lietavská Lúčka, pričom nie sú dorobené ani projekty.“

Nereálne dokončenie konzorciom

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek však považuje vyjadrenia poslancov za dezinterpretačné. „Je pravda, že zmluvu neukončujeme radi, no snažíme sa to urobiť spôsobom, ktorý zohľadňuje všetky riziká, ktoré tu boli povedané. Každú otázku sme vysvetľovali dopodrobna. Práve so zreteľom na to, aby vodiči neboli rukojemníkmi, aby nedošlo k zneužitiu verejných financií a aby neboli subdodávatelia nevyplatení, sme vytvorili krízový manažment,“ argumentoval investičný riaditeľ Jiří Hájek, podľa ktorého je zo strany NDS prvoradá kultúra v prostredí, stavebníctve a zodpovedné konanie všetkých zhotoviteľov.

„My sme sa dva roky snažili stavbu riešiť, keďže zhotoviteľ deklaroval, že dielo nie je schopný dokončiť. Nemôžeme mu zaplatiť navyše, preto sme sa rozhodli, že stavbu nebudeme blokovať,“ povedal Jiří Hájek s tým, že dokončenie stavby pôvodným zhotoviteľom v súčasných podmienkach nie je reálne.

Podľa investičného riaditeľa je nový termín dokončenia úseku v roku 2023 stihnuteľný, no všetky procesy sú, ako ďalej vysvetlil, otvorené. „V tomto momente ale potrebujeme, aby zhotoviteľ urobil inventarizáciu, opustil stavbu a to, že bude mať nejaké nároky, vyriešime potom. Nového zhotoviteľa obstaráme riadnym obstarávaním a stavbu dokončíme.“

Zhotoviteľ diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa podľa Hájeka zaviazal, že doloží bankovú zábezpeku vo výške 100 % pôvodnej bankovej zábezpeky diela. „Zatiaľ ju nepredložil, vybavuje ju u zahraničných bánk, pretože na Slovensku mu ju žiadna banka vystaviť nechcela.“

 

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod